Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2007, sygn. PD/415/1/11/07, Urząd Skarbowy w Kamiennej Górze, sygn. PD/415/1/11/07
Czy płatnik ma obowiązek dokonywania korekt rozliczeń podatkowych PIT-4 i informacji PIT-11 za okresy nienależnie pobranych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kamienna Górze stwierdza, że stanowisko.........., przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2007 r., uzupełnionego pismem z dnia 21 maja 2007 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymanego przez pracownika dofinansowania na podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest prawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 20 marca 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kamienna Górze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 21 maja 2007 r. wniosek został uzupełniony.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadził kontrolę dokumentacji finansowej-księgowej oraz dokumentacji rozliczeniowej w zakresie prawidłowości i rzetelności obliczania, potrącania i opłacania składek i wpłat, do których zobowiązana jest strona jako płatnik tych składek. Kontrolą objęto okres od 1999 do 2006 r. W wyniku kontroli stwierdzono, że podstawą wymiaru składek obejmowano m. in. dopłaty do wypoczynku, odprawy w związku z przejściem na emeryturę, nagrody jubileuszowe itp. które to przychody nie stanowią podstawy wymiaru składek. W związku z powyższym strona dokonała korekty dokumentów rozliczeniowych ZUS i dokonała stosownych rozliczeń za lata, w których stwierdzono nieprawidłowości powodujące z reguły powstanie nadpłat u pracowników w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne i następnie dokonała zwrotu nienależnie naliczonych i pobranych składek. Z dalszej części pisma wynika, że sytuacja ta dotyczyła pracowników uzyskujących dochody ze stosunku pracy.W ocenie Wnioskodawcy stwierdzone nieprawidłowości nie powodują konieczności złożenia korekt rozliczeń podatkowych PIT-4 i informacji PIT-11 za okresy nienależnie pobranych składek, z uwagi na fakt, że pierwotne dokumenty uwzględniały faktyczne pobrane i zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W dalszej części wniosku płatnik dokonuje oceny prawnej potwierdzającej jego stanowisko w sprawie. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Dla osób uzyskujących przychody ze stosunku pracy podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, ze zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika (art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Analiza powołanych przepisów wskazuje, że zawyżone składki na ubezpieczenia społeczne są traktowane jako przychody ze stosunku pracy dopiero w momencie ich faktycznego wypłacenia, bez względu na okres jakiego ta składka dotyczyła.Sytuacja zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 ze zm.) została unormowana w art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenia zdrowotne w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć do podatku kwoty uprzednio odliczone.Wobec powyższego płatnik nie ma obowiązku dokonywania korekt deklaracji PIT-4 i PIT-11 za okresy nienależnie pobranych składek, gdyż zwrócone składki na ubezpieczenia społeczne traktowane są jako przychody w momencie ich wypłaty, natomiast zwrócone składki na ubezpieczenia zdrowotne są rozliczane przez podatnika.Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right