Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2007, sygn. PD I 415/1/452-98/2/06, Urząd Skarbowy Wrocław-Fabryczna, sygn. PD I 415/1/452-98/2/06

Czy opłata administracyjna z tytułu rejestracji działalności gospodarczej może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmian.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15.11.2006 r. (wpływ 17.11.2006 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty administracyjnej z tytułu rejestracji działalności gospodarczej jest prawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 17.11.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono dnia 13.12.2006 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwo-ści naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zasto-sowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług informacyjnych. Działalność ta została zarejestrowana w Urzędzie Miejskim w miesiącu październiku i w tym miesiącu poniesiono opłatę administracyjną z tytułu rejestracji działalności gospodarczej. W urzędzie skarbowym strona zgłosiła rozpoczęcie działalności gospodarczej od dnia 02.11.2006 r. Jako formę opodatkowania wybrano zasady ogólne i założono podatkową księgę przychodów i rozchodów. We wniosku strona pyta czy ww. opłata administracyjna może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.W ocenie strony, koszt rejestracji działalności gospodarczej w Urzędzie Miejskim stanowi koszt uzyskania przychodów.Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna wskazuje jak niżej.Problem przedstawiony w zapytaniu regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 roku (jednolity tekst z 2000 roku Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zmian.), zwanej dalej ustawą.Art. 22 ust. 1 ustawy mówi, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23, który zawiera cały katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów. W katalogu tym nie zostały ujęte opłaty związane z rejestracją działalności gospodarczej. Wydział Inicjatyw Gospodarczych Urzędu Miejskiego we Wrocławiu jest pierwszą w kolejności instytucją, w której zgłasza się rozpoczęcie działalności gospodarczej. Kolejną instytucją jest Wojewódzki Urząd Statystyczny, a dopiero potem urząd skarbowy. Zgłaszając rozpoczęcie działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym podatnik musi posiadać zaświadczenie z Urzędu Miejskiego oraz numer regon nadany przez urząd statystyczny. Działalność gospodarczą podatnik rozpoczyna w celu osiągania przychodów. Pewne koszty musi ponieść przed zgłoszeniem rozpoczęcia prowadzenia działalności w urzędzie skarbowym. Są to jednak wydatki ściśle związane z uzyskiwanymi w przyszłości przychodami i jako takie, w myśl art. 22 ust. 1 ustawy, należy je uznać za koszty uzyskania przychodu.Reasumując, w świetle powyższych uregulowań oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, opłatę administracyjną z tytułu rejestracji działalności gospodarczej w Urzędzie Miejskim należy uznać za koszt uzyskania przychodu.W związku z powyższym należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.Wobec powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, rozstrzygnął jak na wstępie.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu wniosku.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe, organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00