Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.07.2007, sygn. 1471/DPR1/423-50/07/MK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, sygn. 1471/DPR1/423-50/07/MK
Czy wydatki na nabycie/objęcie przez Bank akcji w spółce Towarzystwo Emerytalne stanowią koszt uzyskania przychodów Banku w chwili ich odpłatnego zbycia przez Bank zgodnie ze scenariuszem 2 opisanym we wniosku, również wówczas, gdy suma tych wydatków przewyższy cenę uzyskaną przez Bank ze sprzedaży tych akcji (tj. gdy Bank poniesie na tej transakcji stratę podatkową)?
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 16.04.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 19.04.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wydatki na nabycie/objęcie przez Bank akcji w Towarzystwie Emerytalnym stanowią koszt uzyskania przychodów Banku w chwili ich odpłatnego zbycia przez Bank zgodnie ze scenariuszem 2 opisanym we wniosku, również wówczas, gdy suma tych wydatków przewyższy cenę uzyskaną przez Bank ze sprzedaży tych akcji (tj. gdy Bank poniesie na tej transakcji stratę podatkową), Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie − biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Bank jest właścicielem 100% akcji (w liczbie 8.516.181) w Towarzystwie Emerytalnym (dalej jako: TE"). Akcje te zostały objęte przez Bank w wyniku ich emisji przez PTE lub nabyte na rynku wtórnym w latach 1998 2002. Cena nominalna każdej akcji wynosi 10 PLN (łącznie akcje reprezentują kapitał akcyjny TE w wysokości 85.161.810 PLN). Łączny koszt nabycia akcji wyniósł około 740.000.000 PLN. Wartość bilansowa akcji wykazana w księgach Banku na dzień 31 grudnia 2006 r. wynosi około 310.000.000 PLN. Nabycie / objęcie akcji TE było zgodne ze strategią biznesową Grupy w której znajduje się Bank, której założeniem było oparcie oferty dla klientów głównie o produkty dostarczane przez podmioty z Grupy. Strategia ta przez wiele lat stanowiła podstawę struktury biznesowej Banku. Jednakże, obserwowane w ostatnich latach zwiększone zainteresowanie klientów Banku produktami finansowymi oferowanymi przez podmioty spoza Grupy wymusiło zmianę modelu biznesowego Banku na model tzw. otwartej architektury produktowej, której założeniem jest dostarczanie klientom Banku najlepszych i bardzo zróżnicowanych produktów finansowych dostępnych na rynku nawet wówczas, gdy ich dostawcą są podmioty spoza Grupy.