Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.06.2007, sygn. 1471/DPR1/423-38/07/KK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, sygn. 1471/DPR1/423-38/07/KK
Czy wydatki na reklamę produktów leczniczych stanowią w pełni odliczalne koszty uzyskania przychodów.
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 23.03.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 26.03.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wydatki na reklamę produktów leczniczych stanowią w pełni odliczalne koszty uzyskania przychodów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka jest częścią międzynarodowego koncernu farmaceutycznego, będącego producentem najwyższej jakości innowacyjnych produktów leczniczych. W chwili obecnej, działalność Spółki w Polsce obejmuje, między innymi, dystrybucję produktów leczniczych wytwarzanych przez Spółkę oraz przez zagraniczne podmioty z Grupy.W celu zwiększania sprzedaży produktów leczniczych dystrybuowanych przez Spółkę, na podstawie odpowiedniej umowy, Spółka nabywa od podmiotu z Grupy usługi, w ramach których podejmowane są czynności, które na gruncie przepisów art. 52 ust. l i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533 ze zm.), uznawane są za reklamę produktów leczniczych.W zamian za świadczenie w/w usług, Spółka płaci świadczącemu wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o koszty poniesione przez świadczącego usługę w danym okresie rozliczeniowym w związku z ich wykonywaniem. Większość czynności wykonywanych na podstawie powyższej umowy skierowana jest do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze.W zakresie usług reklamowych nabywanych przez Spółkę, świadczący usługi wykonuje w szczególności następujące czynności: różne działania reklamowe adresowane do środowiska lekarskiego dotycząceproduktów Grupy - dystrybucja ulotek, mailing, zamieszczanie reklamproduktów w czasopismach fachowych, rozprowadzanie broszur dotyczącychproduktów, sponsorowanie artykułów prasowych i reprintów związanych zpromowanymi produktami, umieszczanie wkładek reklamowych w czasopismachfachowych, przekazywanie upominków / gadżetów opatrzonych logo firmy lubproduktu; organizowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recepti osób zaopatrujących w produkty lecznicze podczas których promowane są (np. wformie prezentacji) produkty Grupy. W związku z w/w organizacją spotkańświadczący usługę ponosi w szczególności koszty wynajmu sali i poczęstunku; dostarczanie bezpłatnych próbek produktów leczniczych Grupy osobomuprawnionym do wystawiania recept w celach reklamowych; organizowanie oraz sponsorowanie przez świadczącego usługę konferencji, zjazdów,sympozjów, seminariów, kongresów naukowych i szkoleń organizowanych dlalekarzy i osób zajmujących się dystrybucją produktów leczniczych. W związku zorganizacją spotkań świadczący usługę ponosi w szczególności koszty wynajmu salikonferencyjnej, wyżywienia i noclegu uczestników imprezy.Wymienione powyżej czynności dokonywane są z uwzględnieniem wymogów zawartych w artykułach 53-64 Prawa farmaceutycznego.W świetle powyższego stanu faktycznego, Spółka zwróciła się o potwierdzenie, że na podstawie art. 15 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie usług w zakresie reklamy produktów leczniczych w rozumieniu art. 52 ust. 1 Prawa farmaceutycznego (w ramach których świadczący usługę podejmuje wyżej opisane czynności), stanowią dla Spółki w pełni odliczalne koszty uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.Spółka stoi na stanowisku, iż koszty ponoszone przez nią w związku z nabyciem usług w zakresie reklamy produktów leczniczych, w ramach których świadczący usługę wykonuje w/w czynności, pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami generowanymi przez Spółkę w Polsce.Spółka wskazuje, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reklamy. Tym samym, zdaniem Spółki, konieczne jest odwołanie się do słownikowej definicji reklamy, jak również do definicji zawartej w przepisach szczególnych (w omawianym przypadku - do przepisów Prawa farmaceutycznego). W tym miejscu, Spółka powołuje się na treść pisma Departamentu Podatków Bezpośrednich Ministerstwa Finansów z dnia 7 maja 2002 r. sygn. PB3/24/GM-8214-8/02, w którym Ministerstwo Finansów stwierdziło, iż (...) ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji reklamy. Tym samym należy posługiwać się pojęciem reklamy w znaczeniu nadanym przez słownik języka polskiego oraz unormowaniami zawartymi w przepisach szczególnych.W ocenie Spółki istotę czynności podejmowanych przez świadczącego usługę stanowi reklama produktów sprzedawanych przez Spółkę w Polsce, poprzez podejmowanie szeregu działań reklamowych skierowanych do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w te produkty. Zdaniem Spółki, czynności te wypełniają ogólnie przyjętą, słownikową definicję reklamy, zgodnie z którą, za reklamę uznaje się rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi -