Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.07.2007, sygn. 1424/2140/4111/415/10/07/JSz, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1424/2140/4111/415/10/07/JSz

W jaki sposób należy ewidencjonować koszty uzyskania przychodu w podatkowej księdze w świetle znowelizowanych przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie:
- art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),
- art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590),
po rozpatrzeniu wniosku Pana A. B. zam. Radom, ul. C z dnia 04.05.2007r. (data wpływu 08.05.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ewidencjonowania kosztów uzyskania przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.05.2007r. (data wpływu 08.05.2007r.) Pan A. B. wystąpił do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz stanowisko w sprawie:

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych i podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną (kasową). Do tej pory, tzn. do końca 2006 roku, koszty (pozostałe wydatki), księgowane były w dacie otrzymania faktury lub innego dokumentu potwierdzającego moje zobowiązanie wobec kontrahentów. Było to zgodne z wyjaśnieniem MF, który w odpowiedzi na interpelację poselską z dnia 20.10.2003r. wyjaśnił, że ewidencja pozostałych kosztów (poza zakupem materiałów podstawowych i towarów handlowych) w podatkowej księdze przychodów i rozchodów następuje w dniu, w którym podatnik wszedł w posiadanie dowodu stwierdzającego zdarzenie gospodarcze.W znowelizowanej na 2007 rok ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych artykuł 22 ust. 6b określa dzień poniesienia kosztu, jako dzień wystawienia faktury. Podatnik zastanawia się czy ten nowy zapis zmienia Jego sposób księgowania kosztów.Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w § 17, nakazuje dokonywać zapisów w księdze raz dziennie, po zakończeniu dnia nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Często zdarza się, że faktury wpływają do firmy w miesiącu następnym po miesiącu wystawienia, czasem już po zamknięciu ksiąg, ustaleniu i wpłacie zobowiązania podatkowego. Czy w tej sytuacji należałoby korygować zapisy w księdze i na nowo ustalać podatek do zapłaty.Wydaje się to absurdalne. Zasady księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ujęte w § 17 ust. 1 i ust. 2 stoją w sprzeczności z literalnym brzmieniem art. 22 ust. 6b. Dlatego moim zdaniem nie powinno się księgować faktur według chronologii dat wystawienia faktur, a według dat ich otrzymania. Jeśli faktura potwierdza moje zobowiązanie wobec kontrahenta, to dopiero w momencie jej otrzymania mam pełną informację o jego wysokości. Często termin płatności ustala się w dniach od otrzymania faktury. Następną wątpliwą kwestią jest księgowanie dostawy towarów i materiałów. Art. 22 ust. 6b dotyczy bowiem i tych wydatków. Zgodnie z rozporządzeniem MF, towary i materiały wpisujemy do księgi po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu. Zgodnie z § 16, otrzymanie materiałów i towarów musy być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Jeśli datą poniesienia kosztu jest data faktury na towar, który otrzymam w innej dacie (czasem w następnym miesiącu) to oznacza, że towar ujmuje kosztowo w księdze zanim go otrzymam czyli są koszty a nie ma towaru. I tu księga jest nierzetelna, bo nie odzwierciedla stanu rzeczywistego. To po raz drugi, moim zdaniem potwierdza słuszność interpretacji art. 22 ust. 6b, że kosztowe ujęcie faktur zakupu bez względu na datę otrzymania dokumentu, czy datę przyjęcia towaru do magazynu jest nielogiczne i sprzeczne z prawem. Podatnik wyraża zatem stanowisko, iż o momencie zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów decyduje data otrzymania faktury.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00