Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.01.2007, sygn. 1471/DPD1/423-154/06/SG, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, sygn. 1471/DPD1/423-154/06/SG

1. Czy faktury otrzymane przed ostatecznym zamknięciem ksiąg powinny być alokowane (ujęte jako koszty uzyskania przychodu) do roku, którego dotyczą,2. Czy faktury otrzymane po ostatecznym zamknięciu ksiąg należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów roku podatkowego, w którym Spółka faktury faktycznie otrzymała.

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 08.11.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 13.11.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w kwestii dotyczącej potrącalności kosztów uzyskania przychodów w danym okresie podatkowym, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e

Jak wynika z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, sporządza ona wstępne sprawozdanie finansowe. Ze sporządzeniem powyższego dokumentu nie łączy się jednak ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych jednostki, bowiem to wstępne sprawozdanie jest jedynie punktem wyjścia dla sporządzenia ostatecznego właściwego sprawozdania finansowego jednostki i dokonania ostatecznego zamknięcia ksiąg wyłączającego możliwość dokonywania jakichkolwiek zmian zapisów księgowych.W toku prowadzonej przez Spółkę działalności bardzo często zdarzają się sytuacje, w których w okresie od zakończenia roku obrotowego do dnia ostatecznego zamknięcia ksiąg, jak również po tej dacie Spółka otrzymuje od kontrahentów faktury dotyczące kosztów, które należy alokować do przychodów roku poprzedniego. Powyższe koszty Spółka dzieli na dwie kategorie:-koszty, których wysokość jest Spółce znana przed końcem roku obrotowego (jednak nie ma możliwości ich udokumentowania z powodu braku faktury), oraz-koszty, których wartość Spółka nie jest w stanie precyzyjnie określić, a jedynie może szacować ich wysokość.W celu przedstawienia rzetelnego i wiarygodnego obrazu wyniku finansowego Spółki w sporządzanym wstępnym sprawozdaniu w rozumieniu przepisów o rachunkowości (którego nie można utożsamiać ze sprawozdaniem w rozumieniu przepisów o rachunkowości, tj. ostatecznym sprawozdaniem finansowym), koszty nie udokumentowane na tę chwilę otrzymanymi fakturami Spółka ujmuje w księgach jako rozliczenia międzyokresowe bierne (RMB). W związku z tym, że Spółka prowadzi księgi rachunkowe w systemie informatycznym, ze sporządzeniem takiego wstępnego sprawozdania łączy się odwracalne i tymczasowe zablokowanie możliwości dokonywania wpisów w księgach za rok, którego dotyczy sprawozdanie.Jednocześnie od momentu sporządzenia wstępnego sprawozdania, rozpoczynają się prace biegłych rewidentów, a Spółka przygotowuje ostateczne sprawozdanie finansowe. W tym okresie, do chwili przygotowania bilansu, do Spółki wciąż napływają faktury kosztowe od kontrahentów, które w sprawozdaniu wstępnym były ujmowane jako RMB. Dlatego też, przygotowując sprawozdanie finansowe, poprzez odblokowanie możliwości wprowadzania zapisów w systemie informatycznym, Spółka dokonuje stosownych korekt w sprawozdaniu wstępnym, pomniejszając odpowiednio RMB i jednocześnie wliczając do kosztów uzyskania przychodów roku poprzedniego kwoty wynikające z faktur, które do momentu ostatecznego zamknięcia ksiąg wpłynęły do Spółki. Spółka ujmuje w kosztach uzyskania przychodów minionego roku także faktury, które wpłynęły przed ostatecznym zamknięciem ksiąg, a które dotyczą wydatków nie ujętych w RMB. Po dokonaniu tych korekt Spółka dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych i blokuje w systemie informatycznym możliwość wprowadzania zapisów mających wpływ na ostateczny wynik finansowy Spółki. Za datę ostatecznego zamknięcia ksiąg Spółka przyjmuje datę wprowadzenia ostatniej ze wskazanych wyżej korekt lub ostatniej z innych korekt uzgodnionych z biegłymi. Od tego momentu sprawozdanie finansowe nie ulega już żadnym zmianom. W dalszym ciągu prowadzone są przez biegłych rewidentów prace dotyczące przygotowania opinii sprawozdania finansowego.Jednakże od momentu dokonania ostatecznego zamknięcia ksiąg (data ostatniej korekty wprowadzonej do systemu) do chwili złożenia zeznania rocznego CIT-8, bądź do chwili zatwierdzenia sprawozdania finansowego przez Zgromadzenie Wspólników Spółki, wciąż mogą jeszcze napływać faktury kosztowe od kontrahentów dotyczące poprzedniego roku, które nie zostały ujęte w kosztach w rozliczeniu podatkowym, natomiast w sprawozdaniu finansowym ujęte zostały jako RMB. Mimo, że faktury te dotyczą kosztów, które powinny być alokowane do przychodów roku poprzedniego, wobec faktu, że wpłynęły one już po ostatecznym zamknięciu ksiąg, Spółka nie ma możliwości dokonania stosownych korekt. Faktury te ujmowane są w rozliczeniu za okres, w którym zostały faktycznie otrzymane, a koszty poniesione.Spółka ujmuje więc w kosztach uzyskania przychodów faktury dotyczące zamykanego roku, a otrzymane w roku następnym, do momentu ostatecznego zamknięcia ksiąg.W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka wnosi o odpowiedź, czy:-faktury otrzymane przed ostatecznym zamknięciem ksiąg powinny być alokowane (ujęte jako koszty uzyskania przychodu) do roku, którego dotyczą,-czy faktury otrzymane po ostatecznym zamknięciu ksiąg należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów roku podatkowego, w którym Spółka faktury faktycznie otrzymała.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00