Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2006, sygn. PM 436/1/1/1/06, Urząd Skarbowy Wrocław-Fabryczna, sygn. PM 436/1/1/1/06

Czy darowizna kwoty pieniężnej w wys. 4.080 zł otrzymanej od Fundacji X oraz darowizna kwoty pieniężnej w wys. 5.000 zł otrzymanej od Fundacji Y przez Rodzinny Dom Dziecka reprezentowany przez osobę fizyczną podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?

Pytanie podatnika

W dniu 12.01.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław Fabryczna wpłynął wniosek Podatnika z dnia 10.01.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Pismem z dnia 20.01.2006 r. organ podatkowy wezwał Podatnika do uzupełnienia braków formalnych. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 03.02.2006 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Podatnik jest dyrektorem Rodzinnego Domu Dziecka wpisanego do rejestru prowadzonego przez Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu. Rodzinny Dom Dziecka prowadzi w miejscu zamieszkania. Jako dyrektor ww. jednostki dnia 06.06.2005 r. otrzymał od Fundacji X darowiznę pieniężną w kwocie 4.080 zł, z przeznaczeniem na modernizację i remont kuchni w Rodzinnym Domu Dziecka. Ponadto w dniu 15.09.2005 r. otrzymał od Fundacji Y darowiznę w kwocie 5.000 zł z przeznaczeniem na modernizację i remont kotłowni. Podatnik stoi na stanowisku, iż Rodzinny Dom Dziecka nie podlega ustawie o opłacie podatku od darowizny i nie powinien płacić podatku od darowizny. Stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik jako dyrektor Rodzinnego Domu Dziecka otrzymał darowizny pieniężne od Fundacji X i Y.Rodzinny Dom Dziecka z siedzibą we Wrocławiu został utworzony uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia. Placówka opiekuńczo-wychowawcza jest jednostką budżetową. Organem prowadzącym jest Prezydent Miasta Wrocławia, a sprawującym nadzór nad placówką jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu. Podatnik jest zatrudniony na stanowisku dyrektora Rodzinnego Domu Dziecka. Jako dyrektor może przyjąć darowiznę dla Rodzinnego Domu Dziecka po udzieleniu przez Prezydenta Wrocławia pełnomocnictwa dla tej czynności. W przypadku braku zgody na przyjmowanie przez Podatnika darowizn, stroną tej czynności powinien być Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu reprezentowany przez dyrektora tego Ośrodka. W sytuacji, gdy Podatnik posiadał w dacie darowizn pełnomocnictwo do ich przyjęcia, czynności te podlegają ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), a nabywca opłacałby podatek na zasadach określonych w tej ustawie. Natomiast w sytuacji braku takiego pełnomocnictwa przyjęcie darowizn przez Podatnika należy traktować, jako czynność cywilnoprawną dokonaną nie przez przedstawiciela organu prowadzącego, lecz przez osobę fizyczną. Czynność cywilnoprawna, której stroną obdarowaną jest osoba fizyczna podlega przepisom ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. z 2004 r., Dz. U. Nr 142 poz. 1514 z późn. zm. - zwanej dalej ustawą). Zgodnie z art. 1 ustawy, podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej, tytułem: spadku, darowizny, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w postaci powołania do spadku albo w postaci zapisu. W myśl art. 5 ustawy, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych, a w przypadku darowizny obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na obdarowanym i darczyńcy.Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającą 4.902 zł - jeżeli nabywca jest osobą zaliczoną do III grupy podatkowej - art. 9 ustawy. Na podstawie art. 14 ustawy, wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy lub prawa majątkowe. Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku według skali dla III grupy podatkowej i do kwoty 10.278 zł wynosi 12% - art. 15 ust. 1 ustawy. Stosownie do przepisu § 1 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 maja 2001 r., w sprawie obowiązku składania zeznań podatkowych przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. Nr 40, poz. 462) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2002 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie obowiązku składania zeznań podatkowych przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. Nr 234, poz. 1967 z 2002 r. z późn. zm.), podmioty podatku od spadków i darowizn są zobowiązani do składania zeznań podatkowych o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem m. in. Darowizny. W myśl § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1371 z późn. zm.) właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od spadków i darowizn ustala się w sprawach darowizny, jeżeli przedmiotem darowizny są rzeczy ruchome lub inne niż wymienione w lit. a prawa majątkowe - według miejsca zamieszkania lub adresu siedziby darczyńcy w dniu przyjęcia darowizny przez obdarowanego, a jeżeli darczyńca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w kraju - według miejsca zamieszkania obdarowanego. Mając na uwadze powyższe, darowizny gotówki w kwocie 4.080 zł i 5.000 zł dokonane przez Fundację X i Fundację Y na rzecz Podatnika podlegają przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Z uwagi na to, że kwota darowizny dokonana przez Fundację X nie przekracza kwoty wolnej od podatku od spadków i darowizn, o której mowa w art. 9 ustawy darowizna ta nie podlega opodatkowaniu. Natomiast darowizna w wys. 5.000 zł przekracza kwotę wolną od podatku i podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Podatek od tej czynności wyniesie 12 zł (5.000 zł - 4.902 zł = 98 zł x 12 % = 12 zł). Zeznanie podatkowe o nabyciu majątku w drodze darowizny, winno być złożone przez strony czynności w urzędzie skarbowym według adresu siedziby darczyńcy w dniu przyjęcia darowizny przez obdarowanego. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00