Interpretacja
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.03.2006, sygn. PP II 443/1584/05/JK, Izba Skarbowa we Wrocławiu, sygn. PP II 443/1584/05/JK
Czy budowa nowej nawierzchni drogi osiedlowej stanowiącej infrastrukturę osiedla mieszkaniowego - może być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
W dniu 3 stycznia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej wpłyną wniosek firmy, o udzielenie interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego. W przedmiotowej sprawie pytanie dotyczyło następującej kwestii: czy budowa nowej nawierzchni drogi osiedlowej stanowiącej infrastrukturę osiedla mieszkaniowego - może być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %. W ww. piśmie podatnik wyraził pogląd, iż do robót dotyczących budowy nawierzchni drogi osiedlowej stanowiącej infrastrukturę osiedla mieszkaniowego - stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7 %.Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na mocy art. 14a § 1 i 4 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie ze swoją właściwością, udzielił w formie postanowienia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa na podstawie art. 14 a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) dokonał oceny stanowiska zawartego w przedmiotowym wniosku, stwierdzając, że jest ono prawidłowe. W oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, iż: zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,poz. 535) do 31 grudnia 2007 r. stosuje się 7 % stawkę podatku w odniesieniu do: a) robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,b) obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.W udzielonej interpretacji przepisów prawa, Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnił, co należy rozumieć pod pojęciem: obiektów mieszkaniowych, robót związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz infrastrukturą towarzyszącą.Ponadto, w przedmiotowej interpretacji wskazano, iż zastosowanie stawki preferencyjnej dla robót budowlano - montażowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, wynikającej z art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług, odnosi się do inwestycji realizowanych w ramach budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Dlatego też, na co zwrócił uwagę Naczelnik, iż gdy prace dotyczą zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę cześć, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Do takiej oceny nie jest właściwy organ podatkowy, a obowiązek taki spoczywa na wnioskodawcy, który na podstawie posiadanej dokumentacji może stwierdzić, czy istnieje związek realizowanej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym.Wobec powyższego Naczelnik wskazał, że jeżeli przedmiotem świadczenia jest budowa nawierzchni nowej drogi wewnętrznej dla potrzeb osiedla mieszkaniowego i tylko dla tych celów, która w całości stanowi infrastrukturę towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu i jest używana w celu dojazdu do istniejących i nowo budowanych domów mieszkaniowych, wówczas do tych czynności na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) - ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7 % Dokonując oceny udzielonej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu działając w trybie nadzoru na podstawie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa wszczął postępowanie w celu uchylenia przedmiotowej interpretacji.Podstawę niniejszego rozstrzygnięcia stanowią przepisy art. 14a-14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.) wprowadzone ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808). Przepisy te modyfikują w sposób istotny zasady udzielania przez organy podatkowe interpretacji (w miejsce wcześniejszych informacji) w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa - podatnik zobowiązany jest to wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie we wniosku o interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Stan faktyczny przedstawiony we wniosku powinien być konkretny i wyczerpujący. W sytuacji, kiedy poszczególne elementy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę wzajemnie się wykluczają, opis stanu faktycznego jest nie jasny lub budzi wątpliwości, organ podatkowy powinien wystąpić do wnioskodawcy o wyraźne określenie stanu faktycznego. W przypadku braku przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego sprawy, organ podatkowy winien wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych.Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, iż z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż budowana drogi dotyczy w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Natomiast z załączonej umowy wynika, że to gmina zleca wykonanie utwardzenia nawierzchni drogi w Środzie Śląskiej z materiału powierzonego przez inwestora wraz z robotami towarzyszącymi. Według oświadczenia składającego - powyższa inwestycja dotyczy drogi osiedlowej, będącej infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.W niniejszej sprawie nie wyjaśniono, zatem czy zapytanie dotyczy robót dotyczących w całości dróg publicznych, którymi są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne (art. 2 ustawy z dnia 21 marca 1995 r. o drogach publicznych - Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838, z późn. zm.) których nie można zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.Dotyczy to, bowiem budowy dróg gminnych rozumianych jako element szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. Definicja oraz kategorie dróg publicznych są uregulowane w ustawie o drogach publicznych. Jeżeli natomiast czynności te dotyczyć będą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników i dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych), tj. dróg wewnętrznych innych niż wyżej wymienione, wówczas będzie miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7 %. W ocenie tutejszego organu, z akt sprawy trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki jest "charakter" drogi, której dotyczy świadczona usługa. Dlatego też, kwestia ta nie może pozostać w sferze domysłów, lecz musi zostać bezspornie wyjaśniona.W ocenie tutejszego organu przedstawiony przez stronę stan faktyczny nie był wystarczający do udzielenia odpowiedzi, bowiem jak wynika ze zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie istniały wątpliwości, co do rzeczywistego zakresu wykonywanych czynności. W przypadku braku przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego sprawy, organ podatkowy winien wezwać wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych w terminie 7 dni, pouczając jednocześnie o skutkach niespełnienia tego warunku stosownie do art. 169 ustawy Ordynacji podatkowej. Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu, mając istotne wątpliwości, co do kompletności przedstawionego stanu faktycznego, który nie może być przedmiotem oceny, co do zakresu a jedynie, co do skutków podatkowych, uznaje za zasadne uchylić przedmiotowe postanowienie. Uchylając powyższe postanowienie, organ II instancji zwraca uwagę, iż w przedmiotowej sprawie, przy udziale strony, należy wyjaśnić czy wykonywane roboty budowlane dotyczą dróg publicznych, czy też wykonywane roboty budowlane dotyczą faktycznie dróg wewnętrznych, do których będzie miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7 %.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right