Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.09.2006, sygn. POIV-443/23/06, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/23/06
Strona zawarła z Administratorem programu umowę o partnerstwie na realizację projektu pod nazwą System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Wątpliwości Strony dotyczą tego czy czynności wykonywane w ramach programu EQUAL stanowią czynności podlegające opodatkowaniu, czy prawidłowo postępuje wystawiejąc na świadczone usługi faktury VAT ze stawką podatku właściwą dla rodzaju wykonanej usługi, czy prawidłowo ustalono klasyfikację usług na doradcze i szkoleniowe, czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jaki podatek VAT należy przyjąć za wydatek kwalifikowany, gdy Strona rozlicza podatek naliczony proporcjonalnie do struktury sprzedaży?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku znak L.dz. 246/06 z dnia 22.06.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług uzupełnionego pismem znak L.dz. 271/06 z dnia 07.07.2006 r. postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe. UZASADNIENIE Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona zawarła z Administratorem programu umowę o partnerstwie na realizację projektu pod nazwą System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Na podstawie zawartej umowy Strona ma do wykonania ściśle określone zadania polegające na wykonaniu analizy rynku pracy, zbieraniu informacji o firmach, sporządzaniu ankiet, przeprowadzaniu rozmów z przedsiębiorcami, konsultacji w celu pozyskania firm do uczestnictwa w programie. Wykonywane czynności są niezbędne dla dokonania oceny potrzeb doradczych i szkoleniowych, ale finalną działalnością Strony w programie jest prowadzenie szkoleń dla pracowników małych i średnich przedsiębiorstw. Dotacja przyznana na realizację zadań w ramach projektu przekazana jest za pośrednictwem Administratora projektu na wyodrębniony rachunek bankowy. Wątpliwości Strony dotyczą tego czy czynności wykonywane w ramach programu EQUAL stanowią czynności podlegające opodatkowaniu, czy prawidłowo postępuje wystawiejąc na świadczone usługi faktury VAT ze stawką podatku właściwą dla rodzaju wykonanej usługi, czy prawidłowo ustalono klasyfikację usług na doradcze i szkoleniowe, czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jaki podatek VAT należy przyjąć za wydatek kwalifikowany, gdy Strona rozlicza podatek naliczony proporcjonalnie do struktury sprzedaży? Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535. z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Odpłatne świadczenie usług ma charakter dopełniający do dostawy towarów, gdyż tak jak wymagają tego regulacje VI dyrektywy VAT obejmuje wszystkie transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej, które nie stanowią dostawy. W świetle powyższego świadczenie usług w rozumieniu w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie jest już zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych.Tak więc pojęcie świadczenie usług obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika, ale również niewymagające aktywnego działania. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązaniowego. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać zarówno na czynieniu, jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania. Równocześnie w przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, usługi te identyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji art. 8 ust. 3 w/w ustawy o VAT. W rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej od 1 maja 2004 r. usługę stanowić będą wskazane w niej czynności, przy czym nie będzie miało tu znaczenia, jakim podmiotem jest ich odbiorca, jak również podmiot je wykonujący. Istotne jest natomiast występowanie, w ramach świadczonej usługi, świadczącego oraz odbiorcy usługi jako dwóch odrębnych podmiotów dwóch odrębnych jednostek gospodarczych. Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT, a także wnioski sformułowane przez ETS, wskazać też należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia, przy czym nie chodzi tu wyłącznie o konsumpcję finalną. Z przedłożonych dokumentów wynika, iż w ramach Programu EQUAL (Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych z dnia 14.06.2005r.) Strona jest odpowiedzialna za wykonanie następujących zadań: ocenę potrzeb szkoleniowych i doradczych, analizę zagrożeń oraz współpracę w zakresie realizacji szkoleń i doradztwa, dobór firm do projektu, szkolenia dla przedsiębiorców i pracowników, promocję EQUAL, przygotowanie i wydawanie materiałów informacyjnych i promocyjnych. Partnerzy projektu w ramach Partnerstwa, jak wynika z umowy, realizować będą przydzielone im zadania niezależnie. Na realizację powyższych zadań otrzymają w drodze dotacji środki, które zostaną przekazane przez Instytucję Zarządzającą PIW EQUAL. Funkcję Instytucji Zarządzającej PIW EQUAL pełni minister właściwy do spraw pracy, a jej zadania realizuje Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Gospodarki i Pracy. Strona zobowiązana jest przenieść prawa autorskie do rezultatów powyższych działań, co zostało zagwarantowała w umowie. Tak więc wykonanie zadań przedstawionych w umowie spełnia wszystkie warunki uznania je za usługi w rozumieniu ustawy o podatku do towarów i usług. Czynności powyższe nie stanowią dostawy towarów, wykonującym i odbiorcą usług będą dwa różne podmioty, a za ich wykonanie nastąpi zapłata. Partnerzy dokonując między sobą płatności dokonują zapłaty za świadczone usługi, a zatem za czynności opodatkowane w świetle przepisów ustawy o VAT. Usługi te powinny być więc udokumentowane za pomocą faktur wystawionych przez świadczącego usługę z zastosowaniem właściwej stawki podatku od towarów i usług. Podstawą zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług bądź zwolnienia od podatku jest prawidłowe zaklasyfikowanie świadczonej usługi do właściwego grupowania PKW i U. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz do prawidłowego jego opodatkowania. Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje, iż do wydawania opinii klasyfikacyjnych w zakresie zaliczenia towarów i usług do poszczególnych grup klasyfikacji statystycznych posiadają wyłącznie odpowiednie organy statystyczne. W razie wątpliwości co do prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług, o wydanie stosownej opinii należy wystąpić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (tzw dotację przedmiotową) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. Do stwierdzenia, że dana dotacja zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest więc stwierdzenie, że tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub stanowi rekompensatę z tytułu wykonywania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Dotacje, które taki związek wykazują uwzględnia się w obrocie VAT, zgodnie z art.29 ust.1 cytowanej wyżej ustawy. Nie uwzględnia się w w/w obrocie VAT dotacji, jeżeli kwota otrzymanego dofinansowania nie będzie miała wpływu na cenę towaru lub świadczonej usługi i stanowić będzie jedynie dofinansowanie na pokrycie ogólnych kosztów działalności.Nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem VAT te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Istotne zatem dla określenia czy dana dotacja jest opodatkowana czy też nie, będą szczegółowe warunki jej przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego dotacja otrzymana w ramach Programu EQUAL stanowi dofinansowanie na realizację zadań a nie dopłatę do ceny realizowanych usług, czy też rekompensatę z powodu obniżenia ich ceny. Biorąc powyższe pod uwagę nie będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie wskazuję, iż podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany w sytuacji gdy jeżeli podatnikowi nie przysługuje prawo do jego odliczenia lub zwrotu na podstawie przepisów z zakresu podatku od towarów i usług, a więc jest on prawdziwie i definitywnie poniesiony przez podmiot realizujący projekt. Zgodnie z przepisami VI Dyrektywy Rady oraz art. 86 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podatnikom podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepisy ustawy o VAT zawierają w art. 88 katalog przypadków, kiedy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, nawet wówczas, gdy dany zakup bezpośrednio związany jest z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Tak więc podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W myśl art. 90 ust. 1 i ust. 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust.10. W tej sytuacji w przypadku, gdy Strona nie może określić kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług zastosowanie znajdzie cyt. wyżej przepis art. 90 ust. 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Zasady dotyczące wyżej opisanego częściowego odliczenia podatku oraz korekt podatku naliczonego zostały zawarte w Dziale IX Rozdział 12 (art. 90-91) cyt. wyżej ustawy o VAT.Jak wskazuje Strona w 2006 r. dokonuje odliczenia podatku naliczonego proporcjonalnie do struktury sprzedaży w wysokości 38%. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right