Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.06.2006, sygn. 1449/2BV/443/2006/236/KA, Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście, sygn. 1449/2BV/443/2006/236/KA
Czy Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z "odszkodowaniem" za przejęcie przez Spółkę dotychczasowych Klientów Zbywcy?
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 20.03.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.03.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie w jakim wniosek dotyczył prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z "odszkodowaniem" na rzecz zleceniodawcy usług księgowych i płacowych, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W przedmiotowym podaniu podano, iż Spółka została zawiązana w grudniu 2005r. i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza świadczyć usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych dla przedsiębiorstw oraz rozliczania płac. Podjęcie działalności gospodarczej wiązać się miało z zakupem zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zwanej dalej Zbywcą. Do czasu podjęcia jednak ostatecznej decyzji co do terminu i warunków zakupu Spółka rozważa zawarcie ze Zbywcą umowy dotyczącej podwykonawstwa usług księgowych i płacowych. Zawarcie takiej umowy jest konieczne z punktu widzenia Zbywcy, gdyż w chwili obecnej prowadzi on księgowość oraz rozlicza około 50 podmiotów, spółek prawa handlowego (zwanych dalej Klientami). W najbliższym czasie rozwiązane zostaną umowy o pracę z personelem fizycznie wykonującym te usługi w ramach zatrudnienia u Zbywcy. Dlatego też do czasu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży przez Zbywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa planuje się podpisanie ze Spółką umowy o świadczenie na zlecenie Zbywcy usług księgowych oraz usług w zakresie rozliczania płac dla Klientów Zbywcy. Zostanie podpisana również odrębna umowa zakupu przez Spółkę (od Zbywcy) środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych elementów wyposażenia niezbędnego do prawidłowego wykonania usługi (na zlecenie Zbywcy). W celu zabezpieczenia interesów Zbywcy w umowie zostanie zawarta klauzula o ewentualnym odszkodowaniu (karze umownej), jakie wypłacić musiałaby Spółka Zbywcy, gdyby Klient Zbywcy rozwiązał umowę o współpracy ze Zbywcą i jednocześnie podpisał bezpośrednio ze Spółką umowę na przedmiotowe usługi. Odszkodowanie za przejęcie Klienta zostało ustalone w wysokości 20% wynagrodzenia netto, jakie Zbywca zrealizował z poszczególnym Klientem za ostatnie dwanaście miesięcy poprzedzające miesiąc, w którym nastąpi rozwiązanie umowy o współpracę Klienta ze Zbywcą. Z uwagi na fizyczne wykonanie usług przez Spółkę, które wiąże się również z bezpośrednim kontaktem Spółki z Klientami Zbywcy oraz mając na względzie również fakt fundamentalnej zasady swobody umów, nie można wykluczyć, że Klienci wypowiedzą dotychczasowe umowy zawarte ze Zbywcą i podpiszą nowe, bezpośrednio ze Spółką. Z całą pewnością działania Spółki będą do tego zmierzać, by pozyskać Klientów jak najszybciej, i jeśli nie można tego zrobić w drodze zawarcia umowy zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka jest zdeterminowana pozyskać ich w każdy inny prawnie dopuszczalny sposób. Zbywca przewidując taką ewentualność, w słusznie pojętym dla siebie interesie wprowadzi do zawieranej umowy podwykonawstwa postanowienie o wypłacie przez Spółkę stosownego odszkodowania, jako swoistego rodzaju rekompensaty za utraconego przez Zbywcę Klienta. Nie można wykluczyć, że w ten sposób wszyscy dotychczasowi Klienci Zbywcy "przejdą" do Spółki. Konsekwentnie, gdyby tak się stało, niepotrzebne byłoby podpisywanie pomiędzy Spółką i Zbywcą odrębnej umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Cel (wyzbycie się przez Zbywcę działalności polegającej na prowadzeniu ksiąg rachunkowych i płac) byłby bowiem osiągnięty w inny sposób.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right