Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2005, sygn. PO-3/443/212/243/MZ/2005, Zachodniopomorski Urząd Skarbowy, sygn. PO-3/443/212/243/MZ/2005
W jaki sposób należy klasyfikować dla celów podatku VAT opisane transakcje zakupu oraz sprzedaży paliwa ciężkiego przy zastosowaniu procedury tranzytu zewnętrznego?
Wnoszący pytanie przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż działa w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Aktualnie dokonuje zakupu w krajach trzecich (poza UE) dużych partii mazutu z dalszym przeznaczeniem na zaopatrzenie statków morskich w ruchu międzynarodowym, m. in. w portach polskich takich jak Szczecin, Świnoujście, Police, Gdynia, Gdańsk. Zakupione w kraju trzecim paliwo transportowane jest na burcie wydzierżawionej w tym celu bunkierki, pływającej pod banderą brytyjską. Bunkierka, posiadająca na swojej burcie paliwo, znajduje się na pełnym morzu lub na redzie portu, w którym ma zostać przeprowadzone bunkrowanie. Każdorazowo, przed operacją bunkrowania, przy wejściu do portu morskiego, bunkierka podlega odprawie wejściowej granicznej oraz celnej, na podstawie manifestu morskiego, pełniącego rolę deklaracji skróconej. Bunkierka podpływa pod burtę statku odbierającego paliwo, w którym to momencie otwierana jest procedura tranzytu zewnętrznego i dokonuje przepompowania zafakturowanej wcześniej ilości paliwa. Po zakończeniu bunkrowania, na potwierdzenie faktycznej ilości paliwa dostarczonego na statek odbierający, wystawiany jest kwit bunkrowy, autoryzowany przez sprzedającego oraz kupującego. Po zakończeniu operacji bunkrowania wystawiany jest Tranzytowy Dokument Towarzyszący, zamykający procedurę tranzytu, a bunkierka po dokonaniu odprawy wyjściowej, opuszcza port i oczekuje na kolejne zlecenie bunkrowania lub wypływa poza wody terytorialne Polski. Przepompowane paliwo staje się natomiast zasobem własnym statku morskiego pływającego w ruchu międzynarodowym, a jako towar niewspólnotowy, otrzymuje przeznaczenie powrotnego wywozu z obszaru celnego Wspólnoty. Realizacja przeznaczenia następuje po opuszczeniu przez statek odbierający obszaru Wspólnoty oraz wypłynięciu na wody międzynarodowe, co następuje każdorazowo po wyjściu z portu polskiego oraz dokonaniu odprawy celnej i granicznej. Merytoryczna oraz techniczna strona powyższych operacji, została uzgodniona z Departamentem Ceł Ministerstwa Finansów, a każdorazowa pełna transakcja, przeprowadzana jest w ramach tego samego posterunku celnego oraz pod nadzorem służb celnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right