Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.03.2005, sygn. PP-443/4/JZ/05, Urząd Skarbowy w Oleśnie, sygn. PP-443/4/JZ/05

podstawa wyceny remanentu likwidacyjnego

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art.216 § 1 w związku z art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08. 1997r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ), po rozpatrzeniu wniosku Podatniczki z dnia 11.01.2004r. , który wpłynął w dniu 18.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyceny remanentu likwidacyjnego w cenie nabycia towarów . Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie stwierdza , że stanowisko Podatniczki jest prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E W dniu18.01.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego . Pismem z dnia 19.012005r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 26.01.2005r. Jak stanowi art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika , płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym . W myśl art.. 14 § 4 cytowanej ustawy , udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego , o której mowa w § 1 , następuje w drodze postanowienia , na które przysługuje zażalenie. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:Z dniem 15.05.2004r. uległa likwidacji s.c.... z siedzibą w..... NIP ....... Na ten dzień został sporządzony spis z natury dla potrzeb podatku VAT. Uwzględnione w spisie z natury wyposażenie i środek trwały wycenione zostały wg cen rynkowych obowiązujących na dzień sporządzenia remanentu . Zgodnie jednak z art.14 ust.8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - podstawą opodatkowania jest wartość towarów ustalona zgodnie z art. 29 ust.10 w/w ustawy , który mówi, iż podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów. Podatniczka nadmienia , iż całość wyposażenia i środek trwały zostały wniesione do dwóch odrębnych firm utworzonych z dniem 01.06.2004r.Wprawdzie przedsiębiorcy jako osoby fizyczne istniały, bowiem ówczesne przepisy prawne - tj. Prawo o działalności gospodarczej nakazywało, każdej osobie fizycznej być przedsiębiorcą, jednakże zmieniła się forma organizacyjno-prawna przedsiębiorstwa. Ze spółki będącej podatnikiem podatku VAT i nabywcą ruchomości wykazanych w remanencie , utworzono dwa odrębne podmioty gospodarcze będące osobami fizycznymi. Zakupione wyposażenie i samochód ciężarowy Ford Modeno uległy czasowej amortyzacji i zużyciu, jednakże stosownie do przepisu art.29 ust.10 ustawy o VAT w remanencie likwidacyjnym winny być uwzględnione ceny nabycia.Podatniczka prosi o wyjaśnienie - jakie ceny należało uwzględnić w sporządzonym remanencie likwidacyjnym ?. I czy uwzględnienie cen rynkowych było słuszne względem zamortyzowanych już częściowo ruchomości. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie , po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego w piśmie oraz obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia , co następuje. Zgodnie z art. 14 ust.1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary , które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów , w przypadku:1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej nie mającej osobowości prawnej;2) zaprzestania przez podatnika , o którym w art.15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art.96 ust.6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.Powyższy przepis stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ustawodawca posługuje się w tym przepisie pojęciem towaru, które dla potrzeb ustawy o VAT zostało jednoznacznie zdefiniowane w art.2 pkt.6 " ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o : 6) towarach -rozumie się przez to rzeczy ruchome , jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części , będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty ". W ramach omawianego przepisu art.14 , ustawodawca różnicuje te towary na towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Wynika z tego , że towary zdefiniowane w art.2 pkt 6 ustawy podzielono na takie , które zostały wytworzone przez podatnika oraz takie które zostały przez niego nabyte . W obydwu tych grupach mogą zatem mieścić się towary, które stanowią tzw. środki obrotowe oraz towary które zaliczone zostały przez podatnika do jego środków trwałych . Przepis art.14 pkt 8 ustawy o VAT stanowi , iż podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art.29 ust.10 w myśl którego w przypadku dostawy towarów , o której mowa w art.7 ust.2 podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00