Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. PD I 415/1/16/05, Urząd Skarbowy w Oleśnicy, sygn. PD I 415/1/16/05

Czy w związku z przekazaniem firmy w drodze darowizny powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tytułu przekazanych towarów handlowych, środków trwałych i wyposażenia, wyszczególnionych w remanencie na dzień likwidacji działalności gospodarczej?

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.06.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym przekazania firmy w drodze darowizny jest prawidłowe.U Z A S A D N I E N I EW dniu 16.06.2005 r. Podatnik wniósł do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, nastepuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Podatnik we wniosku z dnia 08.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.06.2005 r.) przedstawił następujący stan faktyczny, z którego wynika, że Podatnik prowadzi firmę handlową i ze względu na stan zdrowia planuje zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej i przekazanie firmy synom w drodze darowizny. W związku z powyższym Podatnik wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie dotyczącej przekazania firmy w drodze darowizny i powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu przekazanych towarów handlowych, środków trwałych i wyposażenia, wyszczególnionych w remanencie na dzień likwidacji działalności. Zdaniem Podatnika przekazanie towarów handlowych, środków trwałych, wyposażenia wyszczególnionych w remanencie likwidacyjnym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym.Obowiązki związane z remanentem likwidacyjnym nakłada na podatników art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zgodnie z którym w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:1) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,2) nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,3) osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,4) nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.Jak wynika z powyższego, podatnik na dzień likwidacji ma zawsze obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego, jednak nie zawsze będzie on podlegał opodatkowaniu.Dochód ustalony z remanentu likwidacyjnego podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu w wysokości 10%. Zgodnie z art. 44 ust. 4 wyżej powołanej ustawy, podatek od dochodu z likwidacji działalności gospodarczej jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji PIT-5 spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, brakó i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu, a także załącznik PIT-5/X " Informacja o należnym zryczałtowanym podatku dochodowym".W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142/04, poz. 1514) zwolnione od podatku jest nabycie przez małżonka lub zstępnych w drodze spadku lub darowizny zakładu wytwórczego, budowlanego, handlowego, usługowego lub jego części bez względu na wartość pod warunkiem, że zakład ten będzie prowadzony przez nabywcę w stanie niepogorszonym przez co najmniej 5 lat od dnia przyjęcia spadku lub darowizny. Niedotrzymanie tych warunków powoduje utratę zwolnienia od podatku. Wyjątek stanowią sytuacje niemożności dalszego prowadzenia tej działalności na skutek zdarzeń losowych. W przypadkach tych podatek obniża się proporcjonalnie do okresu prowadzenia tej działalności przez spadkobiercę lub obdarowanego.W myśl przepisu art. 22g ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób - wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości.W świetle opisanego stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, że:-Podatnik jest zobowiązany do sporządzenia remanentu na dzień likwidacji działalności gospodarczej; wartość remanentu likwidacyjnego będzie wynosić "0" w przypadku gdy darowizna firmy nastąpi przezd likwidacją działalności, w związku z czym nie wystąpi też zryczałtowany podatek dochodowy,- do obdarowanych (synów) zastosowanie mają przepisy o podatku od spadku od darowizn, - umowa darowizny jest podstawą do wprowadzenia środków trwałych do ewidencji środków trwałych. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiazującego w dniu wydania postanowienia. Jak stanowi art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00