Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.12.2005, sygn. PDI/415/15/05, Urząd Skarbowy w Dzierżoniowie, sygn. PDI/415/15/05

Jeżeli tylko część wydatków poniesionych na wdrożenie systemu ISO jest dotowane wsparciem z PARP to czy wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu oraz jak zaksięgować taką operację?

Pytanie podatnika

Spółka jawna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu środkami rolniczymi i ogrodniczymi oraz w zakresie produkcji urządzeń elektrycznych dla przemysłu jako podatnik VAT czynny. W celu podniesienia jakości produktów spółka wdrożyła System Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001-2000. Wydatki poniesione na wdrożenie systemu i certyfikację ponoszone były z własnych środków spółki. Zgodnie z umową wsparcia zawartą z PARP 50% kosztów kwalifikowanych projektu jednak nie więcej niż 2.631,22 Euro zostanie przekazane spółce po zakończeniu projektu i osiągnięciu celów. Kwota wsparcia ma zostać wypłacona na rachunek bankowy spółki prowadzony w złotych i przeliczony z Euro wg kursu kupna w banku Agencji z dnia dokonania płatności, co oznacza, że rzeczywista kwota wsparcia w złotych polskich nie jest znana do momentu otrzymania środków. Zdaniem spółki wydatki poniesione na wdrożenie Systemu ISO stanowią koszty uzyskania przychodu z działalności gospodarczej.W dniu 14.12.2005 Strona uzupełniła własne stanowisko w przedmiotowej sprawie w sposób następujący:" uważamy, że całość wydatków (100%) w momencie ich poniesienia należy uznać za koszt uzyskania przychodów. Jednocześnie uważamy, że kosztów nie będziemy musieli korygować w momencie otrzymania dofinansowania, ponieważ wydatki te nie były bezpośrednio sfinansowane przychodami zwolnionymi".Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Otrzymane dotacje stanowią więc co do zasady przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym za wyjątkiem:- dotacji związanych z zakupem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym mówi wprost powołany wyżej przepis,- dotacji zwolnionych z podatku dochodowego na podstawie przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, i rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c tej ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.Konsekwencją zwolnień z podatku dochodowego dotacji, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i pkt 47c, jest zapis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa wyżej.Z przestawionego przez stronę stanu stanu faktycznego wynika, że podatnik w trakcie roku ponosi wydatki związane z wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością zgodnie z normą ISO 9001-2000 z własnych środków.Strona stara się jednak o dotacje na ten cel, nie znając do końca ostatecznej kwoty wydatków na sfinalizowanie całego przedsięwzięcia.Udzielenie wsparcia z PARP zgodnie z zawartą przez Stronę umową, jest warunkowe i zależy od uzyskania certyfikatu oraz od spełnienia wszystkich warunków zawartych w umowie. Zatem uzyskanie przez jednostkę wsparcia, pomimo zawartej umowy, nie jest do końca pewne, jak również nie jest znana data uzyskania tego wsparcia.Zdaniem tut. organu podatkowego do momentu otrzymania dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości poniesione wydatki na wdrożenie systemu stanowią koszty uzyskania przychodu i należy je zaewidencjonować w księdze podatkowej.Z chwilą otrzymania dotacji z PARP na rachunek bankowy podatnika w związku z pokryciem części poniesionych wydatków związanych z wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością należy w księdze przychodów i rozchodów wystornować z pozycji kosztów kwotę wydatków stanowiącą równowartość otrzymanej dotacji (wsparcia).A zatem zgodnie z cyt. przepisami wydatki sfinansowane do wysokości dotacji nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, natomiast w części sfinansowanej ze środków własnych stanowią koszt i winny być uwzględnione w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00