Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.10.2005, sygn. PP 443/1/198/194/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki, sygn. PP 443/1/198/194/05

Czy posiadane dokumenty uprawniają do zastosowania stawki 0%, w sytuacji gdy jako eksporter na dokumentach figuruje agent nabywcy?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 18.07.2005 r., reprezentowanej przez Panią Y, który wpłynął do tutejszego organu podatkowego w dniu 18.07.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej posiadania dokumentów, uprawniających do zastosowania stawki 0%, w przypadku eksportu pośredniego, jest nieprawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 18.07.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 28.07.2005 r. tut. organ podatkowy wezwał do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 11.08.2005 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z przedmiotowego wniosku wynika, iż będzie Pani dokonywała sprzedaży towarów nabywcy mającemu siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej, na rzecz którego agent mający siedzibę w Polsce, będzie dokonywał eksportu tych towarów we własnym imieniu. Dodatkowo agent będzie wystawiał faktury na rzecz nabywcy (firmy amerykańskiej), jako sprzedawcy towaru, gdzie kupującym będzie firma spoza Unii Europejskiej. Faktura ta będzie stanowiła podstawę do zgłoszenia eksportowego. Pani zdaniem, w opisanej sytuacji, dokonywane przez Panią czynności, będzie można uznać za eksport pośredni w rozumieniu art. 2 ust. 8 pkt b ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, ma Pani wątpliwości odnośnie spełnienia ustawowych przesłanek dotyczących udokumentowania ww. czynności, które uprawniają do zastosowania stawki 0%. Uważa Pani, że posiadanie faktury sprzedaży nabywcy w imieniu którego będzie dokonywany wywóz oraz kopii dokumentu SAD, z której będzie wynikać tożsamość towarów, pomimo iż na dokumencie SAD będzie widniał jako eksporter agent nabywcy, uprawnia do zastosowania stawki 0%.Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki po przeanalizowaniu stanu faktycznego informuje, iż na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2. eksport towarów;3. import towarów;4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Zgodnie z art. 2 ust. 8 ustawy eksportem towarów jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy; jeżeli wywóz jest dokonywany przez: a) dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lubb) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni).Dla zaistnienia eksportu towarów muszą więc wystąpić łącznie następujące przesłanki:- ma miejsce czynność określona w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy (tzn. spełniająca kryterium przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel),- następnie, w konsekwencji tej czynności, dochodzi do wywozu towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz,- następnie dochodzi do potwierdzenia wywozu przez urząd celny określony w przepisach celnych.Brak którejkolwiek w wymienionych przesłanek powoduje, iż nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu ustawy. Należy podkreślić, iż przepis wyraźnie określa chronologię wystąpienia określonych przesłanek. Wywóz następuje "w wykonaniu", a więc po dokonaniu czynności określonej w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy. Należy zatem uznać, iż eksport towarów jest w istocie dla potrzeb podatku od towarów i usług kwalifikowaną formą dostawy towarów. Tylko dostawa towarów, której następstwem będzie wywóz tych towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług spowoduje skutki przewidziane nie dla dostawy towarów na terytorium kraju, ale dla eksportu towarów.W przedmiotowej sytuacji planuje Pani dokonywać dostawy towarów na rzecz kontrahenta amerykańskiego. Kontrahent amerykański sprzeda towar firmie spoza Wspólnoty, a faktura dokumentująca tą sprzedaż będzie podstawą zgłoszenia celnego, zaś agent działający we własnym imieniu i na rzecz kontrahenta amerykańskiego dokona eksportu tych towarów. Zatem w opisanej przez Panią sytuacji nie można przyjąć, iż zrealizowany przez agenta wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, będzie skutkował uznaniem dokonanej przez Panią dostawy towarów za eksport. Dostawa towarów może być uznana za eksport jedynie w sytuacji, gdy wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty jest bezpośrednim następstwem dokonanej uprzednio dostawy (tzn. następuje "w wykonaniu"). Natomiast w przedstawionej we wniosku sytuacji wywóz towarów nie następuje "w wykonaniu" dokonanej przez Panią dostawy dla kontrahenta amerykańskiego, lecz "w wykonaniu" kolejnej czynności, tj. sprzedaży towarów przez kontrahenta amerykańskiego dla firmy spoza Wspólnoty. Zatem w przedmiotowej sytuacji posiadane przez Panią dokumenty nie uprawniają do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, gdyż dokonana przez Panią dostawa nie będzie eksportem towarów w świetle postanowień przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Krzyki nie podziela Pani stanowiska, wyrażonego w przedmiotowym wniosku.Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli podatkowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00