Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.09.2005, sygn. PDI-415/1/85/SP/17/05, Urząd Skarbowy w Lubinie, sygn. PDI-415/1/85/SP/17/05

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług montażu instalacji elektrycznych oraz systemów alarmowych a także uzyskuje przychody z najmu lokali użytkowych, będących składnikiem majątku firmy. Budynek, w którym znajdują się lokale, podatnik wybudował dwa lata temu, wpisał do ewidencji środków trwałych oraz dokonywał odpisów amortyzacyjnych. Budynek składał się z lokalu handlowego położonego na parterze oraz lokali biurowych, położonych na piętrze. Obecnie podatnik dokonał zmiany przeznaczenia lokali biurowych na lokale mieszkalne, które zamierza sprzedać i w związku z tym składa zapytanie czy w tym przypadku znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli uzyskane środki przeznaczy na kupno lokalu mieszkalnego.

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubinie stwierdza, że stanowisko Pana - przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2005 r. - uzupełnione pismami z dnia 15.07.2005 r. oraz 19.07.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej skorzystania ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli uzyskane środki przeznaczy na kupno lokalu mieszkalnego jest prawidłowe.U Z A S A D N I E N I EW dniu 15.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubinie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.We wniosku opisał Pan, iż prowadzi działalność gospodarczą, której wiodącym zakresem jest świadczenie usług montażu instalacji elektrycznych oraz systemów alarmowych oraz, że osiąga również przychody z najmu lokali użytkowych, będących składnikiem majątku firmy. Budynek, w którym znajdują się lokale, wybudował Pan dwa lata temu, wpisał do ewidencji środków trwałych oraz dokonywał odpisów amortyzacyjnych. Również działka, stanowiąca wspólny majątek Pana oraz małżonki, wpisana jest do ewidencji środków trwałych lecz nie podlega amortyzacji. Budynek składa się z lokalu handlowego położonego na parterze oraz lokalu biurowego na piętrze. Efekty ekonomiczne dotyczące przychodu z najmu nie dały zamierzonych rezultatów, dlatego też dokonał Pan zmiany przeznaczenia lokalu położonego na piętrze na lokale mieszkalne. Obecnie po wydzieleniu osobnej części mieszkalnej i użytkowej, których udziały w powierzchni ogółem wynoszą po 50%, złożył Pan stosowne wnioski w Starostwie Powiatowym oraz Urzędzie Miasta Lubina. We wniosku opisuje Pan, iż dokonał zmniejszenia wartości początkowej środka trwałego o 50% (o wartość lokalu położonego na piętrze, który został wycofany z ewidencji firmy i przeniesiony do majątku prywatnego niezwiązanego z działalnością gospodarczą) oraz, że zaprzestał dokonywać odpisów amortyzacyjnych od tej części budynku.W dniu 15.07.2005 r. złożył Pan uzupełnienie do wniosku o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym opisał, iż budynek kwalifikuje się do grupy 112 wg PKOB w klasie 1112 - budynek o 3-ch mieszkaniach i więcej. Ponadto do złożonego uzupełnienia załączył Pan rzuty parteru i piętra oraz przedstawił wyliczenie powierzchni budynku. Z przedstawionego opisu wynika, że budynek składa się z dwóch lokali usługowych usytuowanych na parterze budynku i czterech mieszkań zlokalizowanych na I piętrze. Do mieszkań prowadzi niezależna wydzielona klatka schodowa z korytarzem wewnętrznym. Lokale usługowe również są wydzielone i posiadają oddzielne wejścia. Podział powierzchni wynosi:- lokale usługowe - 223,65 m2, co stanowi 49% ogółu powierzchni budynku,- mieszkania - 232,81 m2, co stanowi 51% ogółu powierzchni budynku.W dniu 19.07.2005 r. złożył Pan kolejne uzupełnienie, w którym wskazał na podział powierzchni budynku oraz opisał, że dokonał zmniejszenia wartości początkowej środka trwałego o 51% (o wartość lokalu położonego na piętrze, który został przekształcony w lokale mieszkalne) i zaprzestał dokonywać odpisów amortyzacyjnych od tej części budynku z dniem 31.03.2005 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00