Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.08.2005, sygn. PP I 443/763/05/AW, Izba Skarbowa we Wrocławiu, sygn. PP I 443/763/05/AW

Zapytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz gminy.

Pytanie podatnika

DECYZJANa podstawie art. 14b § 2 i § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy z dnia 18.05.2005 r. nr PP/443/1/6/05, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i uznaje, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.UzasadnienieStosownie do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. W dniu 23.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy wpłynął wniosek o interpretację przepisów dotyczący zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz Gminy.Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie zakładu budżetowego. Oprócz zadań statutowych Zakład świadczy również na rzecz Gminy różnego rodzaju usługi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i na zlecenie, np.:- zarządzanie lokalami użytkowymi, garażami, terenami,- usługi konserwacyjne oświetlenia ulicznego,- remont chodników na terenie miasta,- remont nawierzchni,- wyrównanie drogi gminnej,- remont nawierzchni masą asfaltową na zimno,- wyrównanie placu przed szkołą,- naprawa drogi gminnej,- ustawienie dodatkowych znaków drogowych i zamontowanie progów zwalniających,- koszenie trawników, żywopłotów, sprzątanie terenów zielonych, obsługa fontanny,- koszenie poboczy dróg gminnych,- redukcyjno-pielęgnacyjne cięcie koron drzew,- wygrabianie liści i śmieci z żywopłotów, sprzątanie terenów zielonych, rozkopcowanie i przycięcie róż wiosną, zasilanie nawozem mineralnym, pielenie żywopłotów na terenie miasta i parku, nasadzenie kwiatów sezonowych, obcinanie krzewów,- naprawa wiaty przystankowej,- wykonanie i zamontowanie ławki na przystanku PKS,- ustawienie znaków drogowych,- wyznaczenie postoju TAXI przed budynkiem PKP,- ustawienie choinki i ściągnięcie reklam świetlnych,- inne usługi na podstawie zlecenia.W ocenie podatnika wymienione powyżej usługi korzystają ze zwolnienia na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. (Dz. U Nr 145, poz. 1541) zmieniającego § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97. poz. 970 ze zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko podatnika za prawidłowe.Organ II instancji stwierdza, że postępowanie w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, prowadzone w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, charakteryzuje się m. in. tym, ich organ udzielający odpowiedzi ograniczony jest zakresem pytania Podatnika i zgodnie z art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej dokonuje oceny prawnej stanowiska pytającego. Dlatego też należy stwierdzić, iż będące przedmiotem postępowania postanowienie zawiera - w swojej sentencji - nieprawidłowe rozstrzygnięcie.Zakład w piśmie z 22 lutego 2005 r. stwierdza, że wymienione w nim czynności wykonuje jako jednostka organizacyjna gminy (zakład budżetowy) na jej rzecz. Art. 9 ust. 1 ustawy z dni 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) przewiduje, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Umowa zatem jest właściwym instrumentem, za pomocą którego następuje powierzenie wykonania zadania innym (zewnętrznym) podmiotom, nie zaś własnej jednostce organizacyjnej. Relacja pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym nie ma charakteru cywilnoprawnego, nie jest zatem możliwe zawieranie umów cywilnoprawnych czy zlecenia pomiędzy zakładem budżetowym a gminą. Jednostka organizacyjna gminy, wykonując powierzone jej przez jednostkę macierzystą czyli gminę zadania, nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Podkreślić należy, że powierzenie zakładowi budżetowemu konkretnych zadań przez gminę (innych niż określone statutem), nie tworzy - z punktu widzenia opodatkowania - sytuacji odmiennej od tej, gdy zakład wykonuje zadania statutowe.Opodatkowaniu zatem podlegać mogą wyłącznie te czynności, które są wykonywane przez jednostki budżetowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek na rzecz osób trzecich. Wobec powyższego zaistniała konieczność zmiany przedmiotowego postanowienia organu I instancji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00