Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.06.2005, sygn. PP.443/1/37/05, Urząd Skarbowy w Głogowie, sygn. PP.443/1/37/05

Gmina pyta, czy czynności zbycia prawa oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowie stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 01 czerwca 2005 r., Nr WPG.DGG.IV.7251-3/8/05, o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze, jest prawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 03 czerwca 2005 r., do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głogowie wpłynął wniosek Gminy o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi przepis art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Gmina dokonuje zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów przeznaczonych na cele rolnicze oraz oddaje grunt przeznaczony na cele rolnicze w użytkowanie wieczyste na rzecz Polskiego Związku Działkowców, w związku z czym zobowiązana jest do pobrania pierwszej opłaty oraz opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów. W świetle powyższego, Gmina pyta, czy ww. czynności zbycia prawa oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zdaniem wnioskodawcy, zarówno zbycie prawa użytkowania wieczystego jak i oddanie w użytkowanie wieczyste, gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, będzie podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Naczelnik tut. Urzędu, dokonując na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) oceny stanowiska Gminy zawartego w zapytaniu, w sprawie której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdza, iż jest ono prawidłowe.Minister Finansów przepisem § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 - ostania zmiana Dz. U. Nr 95, poz. 797) zwolnił od podatku od towarów i usług dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów. Natomiast w pkt 19 ww. § 8 ust. 1 wymieniono jako zwolnione od podatku od towarów i usług oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze. Zatem, zarówno zbycie prawa użytkowania wieczystego, jak i oddanie w użytkowanie wieczyste gruntów, które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są na cele rolnicze jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Zgodnie z treścią art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00