Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.11.2005, sygn. POIV-443/57/05, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/57/05

Wątpliwości Strony dotyczą tego czy przysługuje jej prawo do żądania zwrotu podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pytanie podatnika
Referencje
P-1-443/22/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.09.2005 r. bez znaku uzupełnionego pismem z dnia 24.11.2005 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.UZASADNIENIE Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W okresie od 1 listopada 2005 r. do 30 czerwca 2006 r. będzie realizować projekt skierowany do osób w wieku 15 - 24 lat zagrożonych wykluczeniem społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzących ze środowisk ubogich i zagrożonych dysfunkcją społeczną. Środki na realizację projektu zostaną przekazane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Kwoty finansowe przewidziane w budżecie projektu podane są w cenach netto, co wynika z faktu, że Strona jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Fundusze kwalifikowane przez Stronę jako bezzwrotna pomoc zagraniczna zostaną przekazane na wyodrębniony rachunek bankowy, na którym przechowywane będą wyłącznie te środki. Wszystkie płatności związane z realizacją projektu dokonywane będą wyłącznie z tego rachunku. Jednocześnie Strona wyjaśnia, iż umowa dotycząca realizacji projektu nie została jeszcze podpisana.Wątpliwości Strony dotyczą tego czy przysługuje jej prawo do żądania zwrotu podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zdaniem Strony możliwe jest ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług od kwoty wydatków związanych z realizacją projektu. Kwestię dotyczącą zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu regulują przepisy rozdziału 12 tj. §§ od 23 do 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). W myśl przepisów § 23 w/w rozporządzenia zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4. Powyższa zasada ma zastosowanie odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy, przekazane przez podatnika, o którym mowa w zdaniu poprzednim. W myśl § 6 ust. 3 w/w rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:1.Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej: 2.kontraktów zawartych przed 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).Zgodnie z § 6 ust. 4 w/w rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:1.umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, 2.jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Dodatkowo na podstawie § 27a cyt. wyżej rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Mając na uwadze cyt. wyżej przepisy środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację wskazanego przez Stronę projektu, które zostaną pozyskane na podstawie zawartej w przyszłości umowy, nie będą stanowiły środków o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, ani § 27a w/w rozporządzenia. Stronie nie będzie zatem przysługiwało prawo do zwrotu podatku w trybie przepisów rozdziału 12 w/w rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00