Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2005, sygn. POIV-443/3/05, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/3/05

Jaka należy opodatkować sprzedaż prawa własności gruntu na rzecz dotychczasowych użytkowników wieczystych - Spółdzielni Mieszkaniowej oraz Gminnej Spółdzielni "SCH", które to czynności mają zostać dokonane w trybie ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. nr 46, poz 543 z późn. zm.)?

Pytanie podatnika
Referencje
PPM/443-6/04, informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.01.2005 r. znak F.I.3025/1/2005 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe. UZASADNIENIE Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Starosta administruje zasobem nieruchomości Skarbu Państwa na terenie powiatu w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.). W myśl przepisów tej ustawy Starosta dokonuje sprzedaży prawa własności gruntu na rzecz dotychczasowych użytkowników wieczystych (Spółdzielni Mieszkaniowej oraz Gminnej Spółdzielni "SCH"). Na przedmiotowych nieruchomościach posadowione są budynki stanowiące własność dotychczasowych użytkowników wieczystych. Pytanie dotyczy właściwej dla tej transakcji stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów w oparciu o art.7 ust. 1 w/w ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary zgodnie z art. 2 pkt.6 cytowanej ustawy rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem opodatkowaniu podlegają dostawy gruntów zabudowanych i niezabudowanych, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych tylko te, które są przeznaczone pod zabudowę i tereny budowlane. Pozostałe grunty niezabudowane (rolne, leśne) i nie przeznaczone pod zabudowę są zwolnione z podatku VAT. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności, co do zasady zaliczane jest do dostawy towarów, jest to bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zmiana formy prawnej nieruchomości gruntowej nazywana potocznie "przekształceniem prawa wieczystego użytkowania gruntu we własność" może jednak przybrać dwie postaci: a)wygaśnięcie prawa użytkowania wieczystego, a następnie odpłatne przeniesienie własności gruntu, b)przekształcenie w trybie szczególnych przepisów tj. ustawy z dnia 04.09.1997r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001r. Nr 120, poz.1299). W zależności od tego z jakim "przekształceniem" mamy do czynienia różne są jego konsekwencje podatkowe. W przypadku określonym w pkt a) mamy do czynienia z dostawą towaru w rozumieniu art. 5 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji następuje bowiem wygaśnięcie prawa wieczystego użytkowania i dostawa gruntu jako odrębne czynności cywilnoprawne. Jeżeli natomiast "przekształcenie" odbywa się na mocy ustawy z dnia 04.09.1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności, to wówczas takie przekształcenie zgodnie z art. 2 ust. 2 tejże ustawy następuje w drodze decyzji w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Decyzja ta stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej.W sytuacji przedstawionej we wniosku mamy do czynienia z przypadkiem określonym w pkt. a) ponieważ: zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 zpóźn. zm.) najpierw z dniem zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości wygasa, z mocy prawa, uprzednio ustanowione prawo użytkowania wieczystego, a później następuje odpłatne przeniesienie własności gruntu. w przedmiotowej sytuacji przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntu we własność nie następuje w trybie przepisów ustawy z dnia 04.09.1997r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności .Z pisma wynika, że sprzedaż dotyczyć będzie wyłącznie gruntu na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, ponieważ użytkownik jest już właścicielem budynków. W związku z tym, że dostawa (sprzedaż) ta nie jest połączona z dostawą budynków trwale z gruntem związanych, nie ma w tym przypadku zastosowania art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że jeżeli dostawa dotyczy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Z powyższego wynika, że jeżeli przedmiotem dostawy będzie sam grunt bez budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, to taka czynność będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT w wysokości 22% (art. 41 ust. 1 w/w ustawy). Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00