Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.01.2005, sygn. PI/005-156/05/CIP, Izba Skarbowa w Gdańsku, sygn. PI/005-156/05/CIP

1. Czy prawidłowe jest fakturowanie przy sprzedaży zagranicznej (wewnątrzwspólnotowej i eksportowej) kosztu transportu?2. Czy w transakcjach wewnątrzwspólnotowych i eksportowych należy rozbijać koszt transportu na odcinek krajowy i zagraniczny?3. Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien stosować podatnik dla zafakturowania kosztów transportu dla dostaw wewnątrzwspólnotowych i eksportowych?4. Jaka stawkę podatku od towarów i usług powinien stosować dla zafakturowania kosztów transportu dla transakcji trójstronnych, gdzie:a). płatnikiem jest kontrahent z kraju UE, a dostawa poza kraje UE,b). płatnikiem jest kontrahent poza UE, a dostawa do kraju UE.Podatnik, odpowiednio do powyższych pytań, przedstawił następujące stanowisko:1. Na fakturze VAT winien być ujęty koszt transportu.2. Transport winien być podzielony na odcinek krajowy i zagraniczny dla dostaw eksportowych.3. Transport dla dostaw wewnątrzwspólnotowych objęty jest stawką podatku VAT 0%, , natomiast dla dostaw eksportowych stawką 0% dla odcinka krajowego i NP. dla odcinka zagranicznego.4. Transport dla transakcji trójstronnych objęty jest stawką podatku VAT:a). 0% gdy płatnikiem jest kontrahent z kraju UE, a dostawa poza kraje UE,b). 0% gdy płatnikiem jest kontrahent poza UE, a dostawa do kraju UE.

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT UE. Produkty sprzedaje na terenie kraju, do krajów unijnych i poza unijnych. Do sprzedaży do krajów unijnych WDT na towary podatnik stosuje stawkę podatku VAT 0% przy spełnieniu warunków art. 42. Na fakturach sprzedaży oprócz towarów ze stawką 0% Spółka wykazuje transport. W celu rozwoju sprzedaży zagranicznej, by być konkurencyjnym na rynkach zagranicznych podatnik oferuje swoje produkty i usługi w bardzo dobrej cenie, nie obciążonej kosztami dostawy. Według podatnika oferty transportu polskich przewoźników są często korzystniejsze niż za granicą i partnerzy Podatnika proszą Spółkę o zorganizowanie dostawy na ich koszt lub odbierają towar własnym transportem. Wybrani przez Spółkę przewoźnicy nie znając kontrahentów zagranicznych, z którymi współpracuje, obciążają Podatnika kosztem, mając gwarancję zapłaty. W zależności od rodzaju środka transportu (drogowy, lotniczy, morski - wybierany ze względu na dużą różnorodność towaru, terminy realizacji) przewoźnicy przedstawiają różne wielkości kosztu. Uniemożliwia to oferowanie atrakcyjnych stałych cen zawierających koszt dostawy. Koszt transportu na fakturze VAT to wartość oferty przewoźnika powiększona o koszty organizacji, odprawy celnej. Ponadto niektóre dostawy są zakontraktowane (dana ilość towaru w stałej cenie w określonym okresie czasu). Kontrahenci często wskazują na wyodrębnienie kosztu transportu na fakturze VAT, by mieć stałą cenę przy przyjmowaniu na magazyn. W miesiącach V, VI, VII 2004 r. transport na całej trasie wykazywano ze stawką 0%, a w miesiącach VIII, IX, X 2004r. transport na całej trasie wykazywano ze stawką 0% dla sprzedaży eksportowej oraz ze stawką NP. podatek VAT niepodlegający opodatkowaniu dla sprzedaży wewnątrzwspólnotowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00