Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.06.2005, sygn. PD/2/415-13/05/34496, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej, sygn. PD/2/415-13/05/34496

Czy wartość składek od dodatkowego ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków wynikająca z faktury, która została wystawiona na pracodawcę, będzie stanowiła przychód pracowników ze stosunku pracy?

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, że w dniu 1 lutego 2004 r. wnioskodawca zawarł umowę z Towarzystwem Ubezpieczeniowym w zakresie grupowych ubezpieczeń następstw nieszczęśliwych wypadków oraz ubezpieczeń podróżnych. Ubezpieczenie obejmuje ochronę podczas godzin pracy włączając w to drogę pomiędzy miejscem pracy a domem oraz ochronę podczas podróży służbowych krajowych i zagranicznych. Faktura opiewa zbiorczo na wszystkich pracowników spółki (bez podania listy osób, których dotyczy). Średnia roczna składka za osobę wynosi 57,50 zł.Na potrzeby określenia ryzyka ubezpieczeniowego oraz wysokości składki, Spółka podaje zakładowi ubezpieczeń średni stan zatrudnienia na dany dzień i od tego opłacana jest składka. Na koniec roku następuje regularyzacja składki wg średniego stanu zatrudnienia. W związku z tym wystawiana jest dodatkowa faktura liczona w następujący sposób: 57,50 zł za jeden etat x średni stan zatrudnienia w okresie 1 roku. Z umowy nie wynika więc wprost kto imiennie korzysta ze świadczenia. Ponadto beneficjentem uprawnionym do otrzymania wszelkich uprawnień wynikających z zawartej umowy ubezpieczenia jest pracownik Spółki tj. osoba fizyczna. Tak więc w przypadku zajścia zdarzenia, które powoduje wypłatę odszkodowania jedyną uprawnioną osobą do odbioru świadczenia jest pracownik, który doznał wypadku. Pracodawca - wnioskodawca - nie uzyskuje żadnego świadczenia z tytułu zawartej umowy.W związku z powyższym Spółka uważa, że ww. kwoty nie należy doliczać do dochodu pracownika, ponieważ nie jest możliwe przypisanie poszczególnemu pracownikowi kwoty, która go dotyczy ani ryzyka związanego z jego stanowiskiem pracy, a także dlatego, że w umowie i na fakturze brak specyfikacji kogo dotyczy. Skoro zatem faktura jest wystawiana na ogólną kwotę uzgodnionej zryczałtowanej odpłatności, koszt ubezpieczenia nie stanowi indywidualnego przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00