Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.12.2005, sygn. 1473/WV/443/363/245/2005/SK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1473/WV/443/363/245/2005/SK
2.1) Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług służących powstaniu infrastruktury? 2.2) Czy nieodpłatne przejęcie z mocy prawa Infrastruktury Drogowej przez Gminę pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z dnia 05 kwietnia 2004r. z późn. zm. - dalej : "ustawa o VAT"), w stanie prawnym od 01 czerwca 2005r., stanowi dla Spółki czynność opodatkowaną i rodzi obowiązek podatkowy w tym podatku?
POSTANOWIENIE
Na podstawie art 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.10.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu ) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji art. 5 ust.1 , art. 7 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami ) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej nieopodatkowania podatkiem VAT przekazania "Infrastruktury Drogowej" na rzecz "Gminy" , natomiast jest nieprawidłowe w części dotyczącej odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT na zakup materiałów i usług składających się na nakłady inwestycyjne poczynione na wybudowanie Infrastruktury Drogowej.
U z a s a d n i e n i e
1)Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący: Spółka prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie handlu, wykorzystując w tym celu centra handlowe tj. sieć hipermarketów oraz galerii handlowych. Charakterystyczną dla tego typu działalności cechą jest fakt, że centra handlowe wraz z towarzyszącą infrastrukturą wymagają obiektów spełniających określone warunki ( min. zajmujących stosunkowo dużą powierzchnię, z zapewnionym odpowiednim dojazdem itp.) Wielkość oraz charakter przedsięwzięcia, jakim jest centrum handlowe powodują,że niezbędnym warunkiem jego realizacji i funkcjonowania jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury towarzyszącej ( min. dróg dojazdowych).Ponieważ w większości przypadków grunty przeznaczone pod inwestycję nie mają odpowiedniej infrastruktury, Spółka zmuszona jest ponieść nakłady na jej wytworzenie lub modernizację. Z kolei, prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury towarzyszącej nie jest możliwe bez jej harmonizacji z terenami sąsiednimi, które nie zostały nabyte przez X. Harmonizacja wymaga niejednokrotnie istotnej modyfikacji obiektów znajdujących się na gruntach, należących do jednostki samorządu terytorialnego ( dalej: Gmina). W takiej sytuacji Spółka ponosi nakłady na modernizację ulic, którymi będzie przebiegał dojazd do centrum handlowego, polegające np. na przebudowaniu skrzyżowania w rondo, poszerzeniu pasów ruchu, dostosowania oznaczeń drogowych. Sytuacja na rynku, na którym działa X ( jak również pozostałe sieci hipermarketów) powoduje, że prowadząc inwestycję Spółka musi dokonać wskazanych nakładów w całości na własny koszt, bez względu na fakt, że modernizowane są również tereny nienależące do Spółki, a po zakończeniu inwestycji znajdująca się na nich infrastruktura ( dalej: "Infrastruktura Drogowa") zostanie z mocy prawa przejęta przez Gminę. Spółka pragnie podnieść, że powyższa sytuacja wynika z obowiązujących regulacji prawnych, dodatkowo popartych monopolistyczną pozycją na rynku Gminy zezwalającej na prowadzenie danej inwestycji. Należy podkreślić, że z reguły uzyskanie decyzji administracyjnej o oddaniu centrum handlowego do użytkowania jest umownie lub faktycznie uzależnione od wybudowania Infrastruktury Drogowej na powyższych warunkach, a Spółka nie ma żadnej możliwości zmiany tej sytuacji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right