Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.06.2005, sygn. 1473/WV/443/122/81/2005/AN, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1473/WV/443/122/81/2005/AN

1. Zasadniczą kwestią dla Spółki AAA jest rozstrzygnięcie, jaka dokumentacja związana z procedurą wywozu jest wystarczająca dla potrzeb właściwego potwierdzenia faktu oraz momentu dokonania eksportu towarów na gruncie przepisów o VAT. 2. Czy w przypadku braku karty 3 SAD (zarówno oryginału jak i kopii) istnieje możliwość dokumentowania faktu dokonania eksportu w sposób wynikający z przepisów Prawo Celne i Ordynacja Podatkowa.

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U.z 2005r Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 marca 2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.41 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.)

NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe w części dotyczącej potwierdzenia wywozu jedynie w formie oświadczenia urzędu celnego, w pozostałej części jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

- Stan faktyczny podany we wniosku:

AAA. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej z wykorzystaniem transportu drogowego. Towary obejmowane są procedurą wywozu w urzędzie celnym (w Pruszkowie, Oddział Celny w Płocku) i transportowane do portów morskich w Gdyni oraz w Rotterdamie, gdzie następuje przeładunek na statki morskie.Wywozy te mogą być realizowane zarówno z wykorzystaniem procedury tranzytu na karnecie TIR, jak i w procedurze "zwykłego" wywozu."W związku z powyższym po stronie Spółki istnieją wątpliwości odnośnie podstaw do zastosowania stawki 0 % VAT do wywozów towarów, dla których Basell Orlen nie posiada karty 3 SAD, potwierdzającej dokonany w przeszłości wywóz towarów.Zgodnie z przepisem art. 5 ust, 1 pkt,2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. Nr 54 poz. 535 ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. Przez eksport towarów, stosownie do postanowień przepisu art. 2 pkt,8 ww. ustawy, rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w przepisie art. 7 ust, 1 pkt.1-4 ustawy o VAT, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:1. dostawcę lub w jego imieniu (eksport bezpośredni) lub2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu (eksport pośredni).Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstaje w momencie potwierdzenia przez urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty (art.19 ust.6 ustawy VAT). Stawka VAT dla eksportu wynosi 0 proc. Warunkiem jest jednak, by podatnik, zanim złoży deklarację za dany miesiąc, miał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.Nowy stan prawny został odzwierciedlony w art. 2 pkt.8 nowej ustawy o VAT, zgodnie, z którym eksportem jest wywóz towarów z terytorium kraju poza granicę Wspólnoty potwierdzony przez urząd celny wyjścia. Należy podkreślić, że urząd celny wyjścia to niekoniecznie urząd graniczny.Urzędy celne stosują różne podejście przy potwierdzaniu dokumentów celnych w przypadku wywozu towarów poza obszar celny Unii Europejskiej. Zdarza się, iż eksporterzy otrzymują potwierdzenie wywozu wydane przez wewnętrzny urząd celny, graniczny urząd celny lub przez oba urzędy celne.W związku z tym powstaje pytanie, który urząd celny jest uprawniony do potwierdzenia wywozu towarów z punktu widzenia przepisów o podatku od towarów i usług (VAT).Według brzmienia artykułu 2 ust.8 za eksport towarów uważa się: "potwierdzony przez urząd wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty ( )".Przepisy o podatku VAT nie podają definicji "urzędu wyjścia" w związku z czym należy sięgnąć do przepisów celnych, a w szczególności do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny ( tzw. Rozporządzenie Wykonawcze do Kodeksu Celnego ).Artykuły ww. Rozporządzenia Wykonawczego, opisują cztery różne możliwości związane z wywozem towarów, w odniesieniu do których "urzędem wyjścia" (ang. customs office of exit ) właściwym do potwierdzenia fizycznego wywozu towarów poza obszar Wspólnoty jest, raz graniczny urząd celny, a raz wewnętrzny urząd celny. Wybór każdej z tych alternatyw jest ściśle uzależniony od spełnienia określonych warunków, dotyczących:-rodzaju wywożonych towarów,-sposobu ich wywozu,-uczestników pośredniczących w wywozie, których rolą jest zapewnienie przemieszczenie towarów poza obszar celny Wspólnoty lub też,-zastosowanych procedur celnych.-treść pytania: 1. Zasadniczą kwestią dla Spółki AAAA jest rozstrzygnięcie, jaka dokumentacja związana z procedurą wywozu jest wystarczająca dla potrzeb właściwego potwierdzenia faktu oraz momentu dokonania eksportu towarów na gruncie przepisów o VAT. 2. Czy w przypadku braku karty 3 SAD (zarówno oryginału jak i kopii) istnieje możliwość dokumentowania faktu dokonania eksportu w sposób wynikający z przepisów Prawo Celne i Ordynacja Podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00