Interpretacja
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.10.2005, sygn. 1401/HT II/4407/14-47/05/BM, Izba Skarbowa w Warszawie, sygn. 1401/HT II/4407/14-47/05/BM
Czy usługi świadczone przez agentów pośredniczących w sprzedaży losów loterii pieniężnych oraz zakładów w grach liczbowych na rzecz Spółki prowadzącej działalność w zakresie gier losowych, podlegają opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
DECYZJA
Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 oraz art. 14b § 5 pkt1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity ze zm. ), art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z treścią poz. 11 załącznika nr 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie z dnia 13.05.2005r. nr 1472/RPP1/443-255/05/AW Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
postanawia:
- utrzymać w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 18.04.2005r. Strona wystąpiła w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity) z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona prowadzi działalności w zakresie gier losowych, w ramach której korzysta z usług agentów pośredniczących w sprzedaży losów loterii pieniężnych oraz zakładów w grach liczbowych. Do dnia 31.04.2004r. przedmiotowe usługi korzystały ze zwolnienia spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Obecnie, tj. od dnia l maja 2004r. agenci zaczęli wystawiać na rzecz Strony faktury VAT naliczając jednocześnie podatek od towarów i usług według stawki 22%. Przy tak przedstawionym stanie faktycznym wątpliwości Strony dotyczą prawidłowości postępowania agentów opodatkowujących wykonywane przez siebie usługi. W ocenie Spółki usługi świadczone przez agentów podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. l pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Uzasadniając powyższe stanowisko Strona wskazuje, iż usługi wykonywane przez jej agentów, jako usługi integralnie związane z grami, kwalifikowane są przez urzędy statystyczne w klasie 92.71, tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów (usługi rekreacyjne), gdzie branża 92 to ogólnie usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem. Z kolei stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt l ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się z opodatkowania usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 wymienione zostały z pewnymi wyjątkami usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem (PKWiU branża 92). Wśród tych wyjątków, nie korzystających ze zwolnienia, zdaniem Spółki, nie zostały jednak wymienione usługi świadczone przez kolektorów Spółki, tj. "usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów". Umieszczone bowiem pod załącznikiem objaśnienie, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, dotyczy, w ocenie Spółki, wyłącznie usług związanych ze sportem i nie rozciąga się na usługi związane z rekreacją. Przemawia za tym, zdaniem Strony, nie tylko literalna wykładnia rozpatrywanych łącznie treści pozycji 11 i treści objaśnienia, ale również fakt, iż w przypadku rozszerzenia zakresu stosowania objaśnienia na usługi rekreacyjne mielibyśmy do czynienia ze zbiorem pustym zwolnionych usług rekreacyjnych, co by oznaczało iż zwrot ten nie ma żadnego znaczenia normatywnego, co podważałoby racjonalność działania ustawodawcy. Jako dodatkowy argument Strona podnosi, iż w projekcie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przewiduje się uzupełnienie do objaśnienia poz. 11 wskazując wprost iż zwolnienie to "dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawą świadczonych usług" co wskazuje, iż obecnie nie ma żadnego ograniczenia zakresu stosowania zwolnienia w odniesieniu do usług rekreacyjnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right