Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.07.2004, sygn. IIUSPP/443/6/139/89363/04, Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach, sygn. IIUSPP/443/6/139/89363/04
Spółka występuje z zapytaniem czy do czynności polegającej na przeniesieniu własności prawa użytkowania wieczystego gruntu mają zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z art. 66 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa dopuszczalne jest przeniesienie przedmiotowego prawa majątkowego na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 powoływanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się m. in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Zatem przeniesienie przez podatnika związanego z jego działalnością prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego lub niezabudowanego stanowi świadczenie usługi w rozumieniu ww. art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku VAT. Wobec tego do ww. czynności nie ma zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy , w myśl którego zwalnia się od podatku wyłącznie dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Czynności wymienione w zapytaniu tj. przeniesienie własności prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego, co do zasady podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22 % na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy cytowanej ustawy o p. t. u. Wyjątek stanowi zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu przeznaczonego na cele rolnicze, która to czynność korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Charakter (przeznaczenie) gruntu ocenia się na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego danego obszaru obowiązującego w dniu dokonania czynności, a w przypadku braku takiego planu na podstawie danych z ewidencji gruntów. Stosownie do treści art. 29 ust. 9 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wykonania czynności opodatkowanych, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami) a w przypadku braku odbiorcy według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia dokonania czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że organ podatkowy udzielając informacji o przepisach prawa podatkowego w trybie ww. art. 14a § 1 ustawy Ordynacji podatkowej nie jest uprawniony do określania kwotowo podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od towarów od towarów i usług dla poszczególnych czynności. Stosownie bowiem do przepisu § 3 cytowanego art. 14a ustawy informacja ta zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Zatem uwzględnienie wniosku Spółki w ww. zakresie stanowiłoby naruszenie zasady samoobliczania podatku wyrażonej m. in. w art. 99 omawianej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right