Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.08.2004, sygn. PD/423-69/04/21262, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej, sygn. PD/423-69/04/21262
Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr. 154, poz. 792), podstawą ustalenia wysokości zaliczki na poczet wpłat z zysku jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. Ogólne zasady określania przez osoby prawne- w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa -wysokości zaliczek na podatek dochodowy określa art. 25 ust. 1-5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tymi przepisami wielkość poszczególnych zaliczek na podatek dochodowy określana jest w trakcie roku narastająco. Wynika to z treści art. 25 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani bez wezwania składać deklaracje, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Ten sposób ustalania wielkości zaliczek na podatek dochodowy, wymaga jednak - niezależnie od wielkości uzyskanego zysku wynikającego z ksiąg rachunkowych - bieżącego określenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy podatkowej oraz bieżącego, comiesięcznego obliczania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. W świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, że podstawę ustalania wysokości zaliczki stanowi zysk liczony w rachunku narastającym pomniejszony o kwotę podatku dochodowego za ten sam okres. Jak wynika z pisma z dnia 21.07.2004 r. wątpliwości Spółki budzi kwestia czy podatek należny z poz. 37 powinien być pomniejszony o odliczenia od podatku zgodnie z art.23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. o kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend oraz o kwotę ograniczenia poboru zaliczek wynikających z decyzji Urzędu Skarbowego Nr PU/4210/O/1/2004 z dnia 20.02.2004 r. W zakresie pomniejszania należnego podatku dochodowego o zryczałtowany podatek od dywidend należy stwierdzić, że: - jeżeli w deklaracji o wysokości zysku (WZS) w poz. 28 kwota zysku brutto obejmuje udziały w zysku osób prawnych w kwocie brutto, bez potrącenia pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidendy, to podatek dochodowy wykazany w poz. 30 deklaracji WZS nie powinien być zmniejszany o pobrany przez płatnika podatek od dywidendy. Pomniejszenie podatku dochodowego o pobrany przez płatnika podatek zryczałtowany, prowadziłoby do dwukrotnego zwiększenia podstawy naliczenia wpłat z zysku o tę samą kwotę (podatku od dywidend). -jeżeli natomiast w deklaracji WZS w poz.28 wykazany zysk obejmuje dywidendę w kwocie obniżonej o pobrany podatek od dywidendy, to podatek dochodowy wykazany w poz. 30 - WZS winien być pomniejszony o kwotę potrąconego przez płatnika podatku zryczałtowanego. A zatem skoro jednostka przyjmuje w rachunku zysków i strat dywidendę w pełnej wysokości, bez potrącenia pobranego podatku od dywidendy, to do obliczenia wpłaty z zysku należy przyjąć wartość podatku nie pomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy od dywidendy z poz. 37 deklaracji miesięcznej CIT-2. Równocześnie w przedstawionym powyżej stanie prawnym nie znajduje się podstaw do obniżania należnego podatku dochodowego o kwotę wynikającą z decyzji Urzędu Skarbowego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right