Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Wiążąca Informacja Akcyzowa z dnia 24 lutego 2020 r., Dyrektor Izby Celnej we Wrocławiu, sygn. WIA-2020-00011

Opis towaru: Produkt w postaci bezbarwnej cieczy. Składa się (...)*. Gęstość wyrobu w 15 °C wynosi (...)*. Zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy gotowy wyrób (...)*sprzedawany będzie w jednostkowych opakowaniach o pojemności 20 litrów, beczkach 200 litrowych oraz kontenerach 1000 litrowych.

Podstawa prawna:

Art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) w związku z art. 6 oraz art. 2 ust.1 pkt 1, art. 3, art. 7d ust. 1 pkt 1 i art. 86 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 864 ze zm.)

Uzasadnienie

W myśl art. 2 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o po-datku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są m.in. wyroby energe-tyczne. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Zgodnie z art. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych (...) stosuje się klasyfika-cję w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspól-nej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) Natomiast zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ww. ustawy zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie. Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje: a) nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego; b) wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna; c) przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN. Ponadto w myśl art. 4 ww. rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 Nomenklatura Scalona, wraz ze stawkami celnymi i innymi stosownymi opłatami oraz środki taryfowe zawarte w Taric lub innych uzgodnieniach wspólnotowych stanowią Wspólną Taryfę Celną. Komisja Europejska, zgodnie z art. 12 ww. rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 przyjmuje każdego roku rozporządzenie przedstawiające pełną wersję Nomenklatury scalonej. Rozporządzenie to stosuje się od dnia 1 stycznia następnego roku. Wersją Nomenklatury scalonej, mającą zastosowanie w niniejszej sprawie jest ta określona w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 09 października 2019 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. 2019 L 280 s.1). Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega Ogólnym regułom interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zgodnie z regułą 1 ORINS, tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne; do celów prawnych klasyfika-cję towarów należy ustalać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz, o ile nie są one sprzeczne z treścią pozycji i uwag, zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalo-nej od 2 do 6. Reguła 6 ORINS stanowi natomiast, iż klasyfikacja towa-rów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z ich treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentual-nych zmian wynikających z pozostałych reguł ORINS, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywane. Przedmiotem niniejszej decyzji jest wyrób o nazwie (...)*, który według informacji podanych przez Wnioskodawcę jest środkiem s(...)*. Ww. wyrób produkowany jest poprzez zmieszanie następujących kom-ponentów (obliczonych na 1000 l gotowego produktu):(...)* Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że wskazane powyżej składniki, tj. (...)*. Gotowy wyrób będzie sprzedawany w postaci cieczy w jednostkowych opakowaniach o pojemności 20 litrów, beczkach 200 litro-wych i kontenerach 1000 litrowych. Wskazana przez Stronę we wniosku przewidywana klasyfikacja ww. wyrobu w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej to kod CN 3814 00 90. Z badań laboratoryjnych (sprawozdanie nr (...)*) wykonanych przez Dział Laboratorium Celne Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej dla wyrobu (...)* wynika, iż jego głów-nym składnikiem jest (...)*. Ponadto badania wykazały, że w temperatu-rze do 210 °C destyluje (...)* [%V/V] gotowego wyrobu, gęstość pro-duktu w 15 °C sięga (...)* [kg/m3], temperatura zapłonu w tyglu za-mkniętym metodą Abela wynosi (...)* [°C], natomiast zawartość siarki całkowitej to (...)* [mg/kg]. Wyznaczony za pomocą metody chromato-grafii gazowej skład ilościowy wynosi odpowiednio dla: (...)* [% m/m] oraz (...)*[% m/m]. Dodatkowo ww. laboratorium przeprowadziło również badania dla każdego z komponentów wyrobu (...)*(sprawozdanie nr (...)*) oraz (...)* (sprawozdanie nr (...)*). Wyniki uzyskane dla (...)*. Natomiast wyniki otrzymane dla (...)*. Jednocześnie badania laboratoryjne przeprowadzone przez Dział Centralne Laboratorium Celno-Skarbowe Mazowieckiego Urzędu Cel-no-Skarbowego w Warszawie (sprawozdanie nr (...)*) wykazały, iż ba-daną próbkę stanowi bezbarwna ciecz, która (...)*. Mając na uwadze powyższe do produktów o takim składzie i właściwościach, jak wykazane w ww. badaniach laboratoryjnych, od-nosi się pozycja CN 2710, która obejmuje oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze prepara-tów; oleje odpadowe. W myśl uwagi 2. do działu 27 Nomenklatury scalonej informacje podane w pozycji 2710 dotyczące "olejów ropy naftowej i otrzymywa-nych z minerałów bitumicznych" dotyczą nie tylko olejów ropy naftowej i otrzymywanych z minerałów bitumicznych, lecz również olejów po-dobnych, także składających się głównie z mieszanin węglowodorów nienasyconych, otrzymanych w dowolnym procesie, pod warunkiem że masa składników niearomatycznych przewyższa masę składników aro-matycznych. W przypadku produktów zawierających w swoim składzie 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z mine-rałów bitumicznych podstawowym kryterium klasyfikacyjnym są pa-rametry destylacji tych produktów. Zgodnie z brzmieniem uwagi dodatkowej 2 c) do działu 27 No-menklatury scalonej - "oleje średnie" (podpozycje od 2710 19 11 do 2710 19 29) oznaczają oleje i preparaty, z których mniej niż 90 % ob-jętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 210 °C i 65 % lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje przy 250 °C według me-tody ISO 3405(równoważnej metodzie ASTM D 86). Ponadto nota wyjaśniająca do Nomenklatury scalonej do podpozycji 2710 dotycząca podpozycji CN 2710 19 29 precyzuje, że podpozycja 2710 19 29 obejmuje oleje średnie inne niż nafta objęta podpozycjami 2710 19 21 i 2710 19 25. Oleje objęte tą podpozycją spełniają postanowienia uwagi dodatkowej 2 c) do niniejszego działu. (...) Badania laboratoryjne wykonane przez Dział Laboratorium Celne Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej (sprawozdanie nr (...)* ) wykazały, że wyrób będący przedmiotem wniosku spełnia wymagania uwagi dodatkowej 2 c) do działu 27 Nomenklatury scalonej dotyczącej olejów średnich, ponieważ procent destylacji pro-duktu w 210 °C wynosi mniej niż 90 % objętościowo ((...)*) oraz 65 % lub więcej objętościowo destyluje przy 250 °C (koniec destylacji przy temperaturze (...)* % [v/v]). Jednocześnie badania laboratoryjne przeprowadzone przez Dział Celne Laboratorium Celno-Skarbowe Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie (sprawozdanie nr (...)*) wykazały, iż otrzymana próbka wyrobu (...)* nie spełnia uwagi 3 a) do działu 34 Nomenklatury scalonej, która obejmuje "organiczne środki powierzchniowo czynne", które zmieszane z wodą przy stężeniu 0,5 % w 20 °C pozostawione na godzinę w tej samej temperaturze dają przezroczystą lub pół-przezroczysta ciecz lub trwałą emulsje bez oddzielenia materii nierozpuszczalnej. W kontekście powyższego i uwzględniając treść noty wyjaśniającej I (C) do Systemu Zharmonizowanego do podpozycji 2710, w myśl której - oleje opisane powyżej w punktach (A) i (B), do których dodano różne substancje w celu przystosowania ich do określonych zastosowań, pod warunkiem że produkty te zawierają jako podstawę 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych oraz że nie są objęte bardziej szczegółowymi pozycjami nomenklatury, należy stwierdzić, iż komponent, (...)*, nie nadaje gotowemu produktowi zasadniczego charakteru, a jedynie stanowi dodatek do benzyny (...)*, mający na celu przystosowanie jej do określonego zastosowania (w tym przypadku jako (...)*). Mając powyższe na uwadze przedmiotowy wyrób (...)* nie może zostać zaklasyfikowany, jak deklaruje Wnioskodawca do pozycji CN 3814 obejmującej organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; gotowe zmywacze farb i lakierów. Dodatkowo Noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego do pozycji 3814 jednoznacznie określają, że niniejsza pozycja nie obejmuje odrębnych chemicznie zdefiniowanych związków stosowanych jako rozcieńczalniki lub rozpuszczalniki (zwykle dział 29) oraz produktów o złożonym składzie, stosowanych jako rozpuszczalniki lub rozcieńczalniki, ale objętych bardziej specyficznymi pozycjami niniejszej nomenklatury, np. solwentnafty (pozycja 2707, benzyny lakierniczej (pozycja 2710), terpentyny balsamicznej, ekstrakcyjnej lub siarczanowej (pozycja 3805), olejów ze smoły drzewnej (pozycja 3807), złożonych rozpuszczalników nieorganicznych (zazwyczaj pozy-cja 3824). Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przedmiotowy produkt (...)*, należy klasyfikować do kodu CN 2710 19 29, który obejmuje pozostałe oleje średnie do innych celów niż do przeprowadzania procesu specyficznego oraz do przeprowadzania przemian chemicznych w procesie innym niż ten wymieniony w podpozycji 2710 19 11. Powyższa klasyfikacja ww. wyrobu do podpozycji 2710 19 29 zgodna jest z postanowieniami reguł 1. i 6. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej, uwagą 2. oraz uwagą dodatkową 2 c) do działu 27 Nomenklatury scalonej oraz notą wyjaśniającą do Nomenklatury scalonej do pozycji 2710 dotyczącą podpozycji CN 2710 19 29.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00