Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 stycznia 2010 r., sygn. KIO/UZP 1650/09

1) Aby ocenić możliwości finansowe podmiotów zamawiających, ustawodawca przewidział powinność podania w trakcie publicznego otwarcia ofert kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 86 ust. 3 ustawy Pzp). Do tej właśnie kwoty przy czynności unieważnienia postępowania należy odnosić możliwości finansowe zamawiającego w danym momencie, w którym następuje zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Powyższe nie oznacza jednak, że kwota podana na publicznym otwarciu ofert jest niewzruszalna, o czym świadczy sformułowanie wynikające z art. 86 ust. 3 ustawy Pzp, a mianowicie; „zamierza”. Zamawiający zatem może wskazaną kwotę podwyższyć, jeśli wykaże, że będzie dysponował większą kwotą na sfinansowanie zamówienia na skutek np. pozyskania dotacji, czy też przesunięć we własnym planie finansowym i w ten sposób nie unieważniać postępowania, a dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej. Może on też tę kwotę wyjątkowo obniżyć, jeśli wykaże, że pomiędzy czynnością otwarcia ofert, która poprzedzała określenie kwoty, którą Zamawiający dysponuje na sfinansowanie zamówienia, a zakończeniem postępowania, wystąpiły jakieś szczególne okoliczności wskazujące na to, że środki te uległy zmniejszeniu.

2) Zgodnie z przepisami ustawy Pzp podmiot zamawiający przeprowadza czynności w ramach przygotowania przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego niezależnie od tego, kto pełni w danym momencie funkcję kierownika tego podmiotu zamawiającego. Powyższe co najwyżej może mieć znaczenie z punktu widzenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Stosownie natomiast do przepisów ustawy Pzp bez znaczenia dla oceny prawidłowości dokonywanych przez zamawiającego czynności jest okoliczność ewentualnej zmiany na stanowisku kierownika zamawiającego i momentu, w którym ta zmiana nastąpiła. Powyższe ma również znaczenia dla oceny prawidłowości dokonywania czynności unieważnienia postępowania.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00