Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 8 grudnia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1683/09

1) Sposób rozumienia pojęcia „podwykonawstwo” w ramach postępowań o udzielenie zamówienia publicznego musi być jednakowy i w żadnym razie nie może być uzależniony, definiowany przez strony umowy (wykonawca - podwykonawca). W definicjach legalnych ustawy Prawo zamówień publicznych brak jest definicji „podwykonawcy”, ustawa zawiera natomiast definicję wykonawcy, przez którego rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Za podwykonawcę należy uznać takiego wykonawcę, który zawrze umowę o wykonanie części przedmiotu umowy z zakresu dostaw, robót lub usług z innym wykonawcą. Takie rozumienie podwykonawstwa nie dopuszcza „nieformalnego podwykonawstwa”, które realizowane jest wbrew postanowieniom kontraktu podstawowego.

2) Zamawiający nie ma prawa na etapie oceny ofert domagać się złożenia przez wykonawcę dodatkowych dokumentów, wykraczających poza katalog dokumentów wymaganych postanowieniach SIWZ. Nie oznacza to jednak w żadnym razie, ani tego, że zamawiający nie może domagać się od wykonawcy wyczerpujących wyjaśnień, ani tego, że zamawiający nie może brać pod uwagę dokumentów (np. umowy), którą wykonawca załączyłby do udzielanych przez siebie wyjaśnień.

3) Aby możliwe było zaliczenie pracy konkretnych osób - choćby pracowników wykonawcy - jako doświadczenia tego właśnie wykonawcy, a nie jedynie jako doświadczenia tych konkretnych osób lub wykonawcy, któremu udostępniono pracowników, wykonawca ten musi być ujawniony w łączącej strony umowie w roli podwykonawcy.

 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Klaudia Szczytowska - Maziarz

Członkowie: Barbara Bettman

Ryszard Tetzlaff

Protokolant: Wioleta Wasilewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 grudnia 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego przez konsorcjum firm w składzie: Zakłady Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy Sp. z .o.o. (lider konsorcjum), ECM Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum 03-338 Warszawa, ul. Julianowska 13 od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, 00-848 Warszawa, ul. Żelazna 59 protestu z dnia 26 października 2009 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00