Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 marca 2008 r., sygn. KIO/UZP 162/08

Art. 181 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi o tym, że wpłynięcie protestu jest zdarzeniem objętym jawnością rozszerzoną, tzn. zamawiający jest zobowiązany poinformować o nim wykonawców "z urzędu". Natomiast czynność wezwania wykonawców do udziału w postępowaniu toczącym się w wyniku wniesienia protestu jest objęta jawnością zwykłą, tj. informację tę udostępnia się wykonawcom (lub innym podmiotom) na ich wniosek - wymagana jest tu więc inicjatywa wykonawcy (podmiotu) zainteresowanego. 

Zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych protest wnosi się wobec czynności podjętych przez zamawiającego w toku postępowania oraz w przypadku zaniechania przez zamawiającego czynności, do której jest obowiązany na podstawie ustawy.Czynność wystąpienia przez Zamawiającego o opinię nie jest czynnością objętą przez ustawę Prawo zamówień publicznych jawnością rozszerzoną, więc Zamawiający nie miał obowiązku o niej informować wykonawców "z urzędu". Nie można więc zarzucić Zamawiającemu zaniechania czynności, do której był zobowiązany. Natomiast, jak stwierdzono powyżej, informacja o czynności lub fakcie objętym jawnością zwykłą wymaga wyrażenia chęci jej uzyskania przez zainteresowanego. Odwołujący nie zwracał się do Zamawiającego o udzielenie mu informacji w tym zakresie, więc nie można również zarzucić Zamawiającemu zaniechania jakiejkolwiek czynności.Trudno tym bardziej zarzucać Zamawiającemu, że inny wykonawca uzyskał jawną informację, skoro Zamawiający nie ma prawa mu takiej informacji odmówić.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00