Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Bobek przedstawiona w dniu 9 lipca 2020 r., sygn. C-526/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MICHALA BOBEKA

przedstawiona w dniu 9 lipca 2020 r. (1)

Sprawa C-526/19

Entoma SAS

przeciwko

Ministre de lÉconomie et des Finances,

Ministre de lAgriculture et de lAlimentation

wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil dÉtat (rada stanu, Francja)

Odesłanie prejudycjalne Bezpieczeństwo żywności Nowa żywność i składniki żywności Rozporządzenie (WE) nr 258/97 Artykuł 1 ust. 2 Składniki żywności wyekstrahowane ze zwierząt Całe owady przeznaczone do spożycia przez ludzi Wykładnia przedmiotowego zakresu stosowania rozporządzenia






I. Wprowadzenie

1. Czy owady stanowią nową żywność? W perspektywie historii ludzkości z pewnością nie. Jednak uznaje się, że w świetle prawa Unii odpowiedź na to pytanie jest mniej oczywista. Można zapewne przyjąć, że do 15 maja 1997 r., tj. do daty przewidzianej w rozporządzeniu (WE) nr 258/97(2), owady nie były w znacznym stopniu wykorzystywane we Wspólnocie do spożycia przez ludzi. Jednak czy można uznać, że całe mączniki, szarańcza i świerszcze mieszczą się również w zakresie drugiej części definicji nowej żywności, której dotyczy pytanie w niniejszej sprawie, tj. że są to składniki żywności wyekstrahowane ze zwierząt?

2. Moim zdaniem nie. Jednak ze strony rządów francuskiego i włoskiego padło względem Trybunału czytelne zaproszenie, by w ramach postępowania sądowego wypełnił coś, co rządy te uważają za lukę pozostawioną przez prawodawcę Unii w roku 1997. Nie można ignorować zaproszenia, zwłaszcza, gdy dotyczy ono takich przysmaków, jak rozpatrywane w niniejszej sprawie. Można jednak, a w niniejszej sprawie trzeba, uprzejmie odmówić skorzystania z tego zaproszenia, wskazując na granice tego, co można jeszcze określić mianem sądowej wykładni jasnego przepisu prawa wtórnego, a co staje się już zmianą takiego przepisu ex post.

II. Ramy prawne

A. Prawo Unii

1. Rozporządzenie nr 258/97

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00