Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Opinia rzecznik generalnej E. Sharpston przedstawiona w dniu 28 maja 2020 r., sygn. C-238/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

ELEANOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 28 maja 2020 r.(1)

Sprawa C238/19

EZ

przeciwko

Republice Federalnej Niemiec, reprezentowanej przez Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (federalny urząd ds. migracji i uchodźców)

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht Hannover (sąd administracyjny w Hanowerze, Niemcy)]

Odesłanie prejudycjalne Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości Polityka azylowa Warunki przyznania statusu uchodźcy Dyrektywa 2011/95/EU Wykładnia art. 9 ust. 3 Powody prześladowania, Artykuł 10 ust. 1 lit. e) Pojęcie opinii politycznej Odmowa odbycia służby wojskowej Odmowa działania sprzecznego z własnym sumieniem






1. W wyroku w sprawie Shepherd(2) Trybunał zbadał czy zwerbowanemu żołnierzowi, który zdezerterował, ponieważ odmówił wykonywania dalszej służby wojskowej w armii Stanów Zjednoczonych Ameryki w Iraku, należy udzielić azylu(3). Verwaltungsgericht Hannover (sąd administracyjny w Hanowerze, Niemcy) zwraca się obecnie do Trybunału o dalszą klaryfikację tego orzeczenia. W przeciwieństwie do A.L. Shepherda skarżący w postępowaniu głównym zbiegł ze swojego kraju w celu uniknięcia poboru do wojska; a szczególnym kontekstem jest tutaj służba wojskowa w armii syryjskiej w czasie syryjskiej wojny domowej. Niektóre kwestie podniesione przez sąd odsyłający różnią się zatem od kwestii rozważanych w sprawie A.L. Shepherda. Trybunał zwrócił się do mnie o skoncentrowanie się w tej opinii na wykładni obecnie obowiązującego tekstu dyrektywy 2011/93/WE (zwanej dalej dyrektywą kwalifikacyjną), a zwłaszcza jej art. 9 ust. 3. W szczególności zbadam czy musi istnieć w rozumieniu tej dyrektywy związek przyczynowy między powodami prześladowania a aktami prześladowania (lub brakiem ochrony przed takimi aktami).

 Prawo międzynarodowe

 Konwencja dotycząca statusu uchodźców

Zgodnie z art. 1 sekcja A pkt 2 konwencji genewskiej() termin uchodźca stosuje się do każdej osoby, która na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przynależności do określonej grupy społecznej lub z powodu przekonań politycznych przebywa poza granicami państwa, którego jest obywatelem, i nie może lub nie chce z powodu tych obaw korzystać z ochrony tego państwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00