Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 14 stycznia 2020 r., sygn. C-641/18
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 14 stycznia 2020 r.(1)
Sprawa C641/18
LG
przeciwko
Rina SpA,
Ente Registro Italiano Navale
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale di Genova (trybunał w Genui, Włochy)]
Odesłanie prejudycjalne Jurysdykcja i uznawanie orzeczeń sądowych oraz ich wykonywanie w sprawach cywilnych i handlowych Przedmiotowy zakres stosowania rozporządzenia (WE) nr 44/2001 Immunitet jurysdykcyjny Spółki prowadzące działalność w zakresie klasyfikacji i certyfikacji statków morskich
I. Wprowadzenie
1. Powtarzając sformułowanie użyte w innych aktach prawa prywatnego międzynarodowego Unii, rozporządzenie (WE) nr 44/2001(2) stanowi, że ma ono zastosowanie w sprawach cywilnych i handlowych. Niniejsze odesłanie prejudycjalne wpisuje się w linię orzeczniczą dotyczącą ustalenia zakresu stosowania tego rozporządzenia.
2. W niniejszej sprawie wątpliwości sądu odsyłającego co do zakresu stosowania rozporządzenia nr 44/2001 budzi podniesiony przez pozwane w postępowaniu głównym zarzut, w myśl którego pociągnięcie ich do odpowiedzialności jest wyłączone ze względu na posiadanie przez nie immunitetu jurysdykcyjnego. Zasadniczo sąd odsyłający zwraca się do Trybunału, aby ten zajął stanowisko w kwestii relacji zachodzącej pomiędzy zwyczajową zasadą prawa międzynarodowego a aktem prawa prywatnego międzynarodowego Unii.
3. Sąd odsyłający zmierza ponadto w szczególności do ustalenia, czy a jeśli tak, to w jakim zakresie dbałość o zapewnienie prawa do sądu, gwarantowanego przez 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej kartą), może wpłynąć na odpowiedź, jakiej należy udzielić na pytanie prejudycjalne. Z tego punktu widzenia analizowane pytanie prejudycjalne jest odzwierciedleniem aktualnej debaty na temat wpływu praw człowieka na prawo międzynarodowe prywatne.
W związku z tym rozpatrywane odesłanie prejudycjalne daje Trybunałowi sposobność usytuowania prawa międzynarodowego prywatnego Unii w ramach szeroko rozumianego prawa międzynarodowego. W niniejszej opinii proponuję, aby Trybunał dokonał wykładni zarówno rozporządzenia nr 44/2001, jak i międzynarodowego prawa zwyczajowego w taki sposób, aby wydany przezeń wyrok stanowił wkład w rozwój prawa międzynarodowego w szerokim znaczeniu.