Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 28 marca 2019 r., sygn. C-197/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 28 marca 2019 r.(1)

Sprawa C197/18

Wasserleitungsverband Nördliches Burgenland,

Robert Prandl,

Gemeinde Zillingdorf

przy udziale:

Bundesministerin für Nachhaltigkeit und Tourismus, dawniej Bundesminister für Land und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht Wien (sąd administracyjny w Wiedniu, Austria)]

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Środowisko naturalne Dyrektywa 91/676/EWG Ochrona wód przed zanieczyszczeniami azotanami pochodzenia rolniczego Ryzyko przekroczenia wartości dopuszczalnych lub progów alarmowych Obowiązek sporządzenia planu działania Bezpośrednia skuteczność Prawa zainteresowanych






I.      Wprowadzenie

1.        Unia przyjęła już w 1991 r. uregulowania w celu zwalczania zanieczyszczeniu wody azotanami, a mianowicie dyrektywę dotyczącą oczyszczania ścieków komunalnych(2), która reguluje w szczególności budowę i eksploatację oczyszczalni ścieków, i dyrektywę azotanową(3), której przedmiotem są azotany pochodzące z rolnictwa. Celem tych środków jest przede wszystkim ochrona ekosystemów przed nadmiernym odprowadzaniem do nich składników odżywczych. Jednak z azotanami związane są jednocześnie zagrożenia dla zdrowia, w szczególności w przypadku niemowląt(4). W związku z tym dyrektywa w sprawie wody pitnej(5) określa dopuszczalną wartość azotanów wynoszącą 50 mg/l na litr, która pojawia się również w dyrektywie azotanowej.

        Skarżący w postępowaniu głównym przedsiębiorstwo wodociągowe, osoba prywatna i gmina żądają zatem podjęcia środków dla zapewnienia, by wody podziemne zawierały mniej niż 50 mg/l azotanów. Właściwe organy natomiast zaprzeczają, by skarżący byli uprawnieni do żądania tych środków. Ponadto sporne jest, czy konieczne są dalsze środki i czy odpowiednie uregulowania mają bezpośredni skutek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00