Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 16 maja 2019 r., sygn. C-68/18
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 16 maja 2019 r.(1)
Sprawa C68/18
SC Petrotel-Lukoil SA
przeciwko
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili,
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (sąd apelacyjny w Bukareszcie, Rumunia)]
Odesłanie prejudycjalne Dyrektywa 2003/96/WE Opodatkowanie produktów energetycznych i energii elektrycznej Zwolnienia Zużycie produktów energetycznych na terenie zakładu produkującego takie produkty Obowiązek uzyskania klasyfikacji produktów energetycznych do celów określenia wysokości podatku akcyzowego Stawka opodatkowania mająca zastosowanie do tych produktów
Wprowadzenie
1. Państwa członkowskie mają prawo nakładać na podatników różnorodne obowiązki w celu zapobiegania oszustwom podatkowym i unikaniu opodatkowania. Środki te nie mogą jednak powodować opodatkowania produktów podlegających zharmonizowanym przepisom podatkowym w sposób niezgodny z przepisami prawa Unii. Trybunał orzekł tak już w odniesieniu do opodatkowania produktów energetycznych i będzie miał okazję w niniejszej sprawie potwierdzić to orzecznictwo. Ponadto sprawa ta dotyczy kwestii wzajemnych relacji między opodatkowaniem produktów energetycznych oraz energii elektrycznej w szczególnym kontekście produkcji tych produktów na własne potrzeby ich producenta.
Ramy prawne
Prawo Unii
2. Artykuł 1 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej(2) stanowi:
Państwa członkowskie nakładają podatki na produkty energetyczne i energię elektryczną zgodnie z niniejszą dyrektywą.