Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej E. Sharpston przedstawiona w dniu 21 marca 2019 r.

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ELEANOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 21 marca 2019 r. (1)

Sprawa C-526/17

Komisja Europejska

przeciwko

Republice Włoskiej

Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego Dyrektywa 2004/18/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi Koncesja na roboty budowlane Przedłużenie obowiązującej koncesji na budowę i eksploatację autostrady bez opublikowania ogłoszenia o koncesji






1.        W 1969 r. udzielono koncesji na roboty budowlane bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na budowę autostrady między Livorno a Civitavecchią na zachodnim wybrzeżu Włoch. Umowę dotyczącą koncesji zmieniano następnie w 1987 r., 1999 r. i 2009 r. Ani razu kolejnych umów nie poprzedzało przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

2.        Komisja Europejska wszczęła przeciwko Republice Włoskiej postępowanie dotyczące uchybienia na podstawie art. 258 TFUE. Komisja uważa, że umowa zawarta w 2009 r. stanowiła istotną zmianę pierwotnej umowy, w związku z czym należało przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z dyrektywą 2004/18/WE(2). Republika Włoska kwestionuje to twierdzenie.

 Ramy ustawodawcze

 Prawo Unii

        Artykuł 1 ust. 2 dyrektywy 2004/18 definiuje zamówienia publiczne na roboty budowlane jako zamówienia publiczne, których przedmiotem jest albo wykonanie, albo zarówno zaprojektowanie, jak i wykonanie robót budowlanych, związanych z jedną z działalności określonych w załączniku I(), lub obiektu budowlanego albo realizacja, za pomocą dowolnych środków, obiektu budowlanego odpowiadającego wymogom określonym przez instytucję zamawiającą. Artykuł 1 ust. 2 stanowi dalej, iż obiekt budowlany oznacza wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną. Artykuł 1 ust. 3 definiuje koncesję na roboty budowlane jako umowę tego samego rodzaju jak zamówienie publiczne na roboty budowlane, z wyjątkiem faktu, że wynagrodzenie za roboty budowlane, które mają być wykonane, stanowi albo wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego, albo takie prawo wraz z płatnością.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00