Orzeczenie
Opinia rzecznik generalnej E. Sharpston przedstawiona w dniu 21 marca 2019 r.
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 21 marca 2019 r. (1)
Sprawa C-526/17
Komisja Europejska
przeciwko
Republice Włoskiej
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego Dyrektywa 2004/18/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi Koncesja na roboty budowlane Przedłużenie obowiązującej koncesji na budowę i eksploatację autostrady bez opublikowania ogłoszenia o koncesji
1. W 1969 r. udzielono koncesji na roboty budowlane bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na budowę autostrady między Livorno a Civitavecchią na zachodnim wybrzeżu Włoch. Umowę dotyczącą koncesji zmieniano następnie w 1987 r., 1999 r. i 2009 r. Ani razu kolejnych umów nie poprzedzało przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
2. Komisja Europejska wszczęła przeciwko Republice Włoskiej postępowanie dotyczące uchybienia na podstawie art. 258 TFUE. Komisja uważa, że umowa zawarta w 2009 r. stanowiła istotną zmianę pierwotnej umowy, w związku z czym należało przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z dyrektywą 2004/18/WE(2). Republika Włoska kwestionuje to twierdzenie.
Ramy ustawodawcze
Prawo Unii
Artykuł 1 ust. 2 dyrektywy 2004/18 definiuje zamówienia publiczne na roboty budowlane jako zamówienia publiczne, których przedmiotem jest albo wykonanie, albo zarówno zaprojektowanie, jak i wykonanie robót budowlanych, związanych z jedną z działalności określonych w załączniku I(), lub obiektu budowlanego albo realizacja, za pomocą dowolnych środków, obiektu budowlanego odpowiadającego wymogom określonym przez instytucję zamawiającą. Artykuł 1 ust. 2 stanowi dalej, iż obiekt budowlany oznacza wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną. Artykuł 1 ust. 3 definiuje koncesję na roboty budowlane jako umowę tego samego rodzaju jak zamówienie publiczne na roboty budowlane, z wyjątkiem faktu, że wynagrodzenie za roboty budowlane, które mają być wykonane, stanowi albo wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego, albo takie prawo wraz z płatnością.