Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 14 kwietnia 2016 r. - Sprawa C-574/14

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 14 kwietnia 2016 r.(1)

Sprawa C‑574/14

PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.

przeciwko

Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Sąd Najwyższy (Polska)]

Rynek wewnętrzny energii elektrycznej - Pomoc państwa - Decyzja Komisji stwierdzająca zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem - Artykuł 107 TFUE - Artykuł 4 ust. 3 TUE - Decyzja 2009/287/WE - Metodologia kosztów osieroconych - Obliczanie rocznej korekty rekompensaty kosztów osieroconych - Sytuacja panująca na rynku właściwym - Uprawnienia organów i sądów krajowych





1.        W dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej dyrektywie 96/92/WE(2) określone zostały zasady, na jakich miał zostać uwolniony sektor energii elektrycznej w państwach członkowskich, a także - podstawy, na których zostało oparte to uwolnienie. W niektórych państwach członkowskich temu stopniowemu przejściu na nowy system towarzyszyło wsparcie prowadzących działalność w tym sektorze przedsiębiorstw za pomocą pomocy publicznej.

2.        W tych właśnie okolicznościach Komisja począwszy od 2001 r. zaczęła stosować metodologię analizowania zgodności tej pomocy państwa z rynkiem wewnętrznym. Konkretnie rzecz ujmując, określiła ona metodę mającą służyć obliczaniu tak zwanych kosztów osieroconych, czyli podlegających rekompensacie za pomocą pomocy publicznej kosztów ponoszonych wskutek pogorszenia się rentowności przedsiębiorstw prowadzących działalność w tym otworzonym na konkurencję sektorze; przedsiębiorstwa te muszą ponosić te koszty ze względu na zaciągnięte wcześniej zobowiązania i konieczność zapewnienia dostaw energii elektrycznej.

        Następnie, w ramach tej samej metodologii, Komisja musiała zająć stanowisko w przedmiocie niektórych państwowych systemów pomocy na rzecz przedsiębiorstw prowadzących działalność w sektorze energii elektrycznej. Jednym z nich był wdrożony przez Rzeczpospolitą Polską system będący przedmiotem niniejszego odesłania prejudycjalnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00