Opinia rzecznika generalnego Szpunar przedstawione w dniu 5 listopada 2014 r. - Eintragungsausschuss bei der Bayerischen Architektenkammer przeciwko Hans Angerer. - Sprawa C-477/13., sygn. C-477/13
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 5 listopada 2014 r.(1)
Sprawa C‑477/13
Eintragungsausschuss bei der Bayerischen Architektenkammer
przeciwko
Hansowi Angererowi
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Niemcy)]
Swobodny przepływ osób - Swoboda przedsiębiorczości -Dyrektywa 2005/36/WE - Uznawanie kwalifikacji zawodowych - Dostęp do zawodu architekta - Migrant posiadający dyplom niewymieniony w załączniku V pkt 5.7 do dyrektywy 2005/36/WE - Artykuł 10 - Znaczenie wyrażenia „z przyczyn szczególnych i wyjątkowych” - Termin „architekt”
Wprowadzenie
1. Artykuł 10 dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych(2) określa zakres ogólnego systemu uznawania dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji. W odesłaniu prejudycjalnym w niniejszej sprawie Trybunałowi po raz pierwszy przedstawiono pytanie, jak należy interpretować szereg terminów zawartych we wskazanym przepisie i jaki jest ich walor normatywny. Bundesverwaltungsgericht (federalny sąd administracyjny) (Niemcy), przed którym zawisła rewizja (Revision), rozważa, czy wykładnia zastosowana przez dwa sądy niższej instancji w niniejszej sprawie jest prawidłowa.
2. Stronami sporu w niniejszej sprawie są H. Angerer, który uzyskał kwalifikacje „planender Baumeister” (mistrz budownictwa/planowanie i obliczenia techniczne) w Austrii oraz Eintragungsausschuss bei der Bayerischen Architektenkammer (komisja kwalifikacyjna bawarskiej izby architektów, zwana dalej „komisją kwalifikacyjną”). H. Angerer pragnie zostać członkiem bawarskiej izby architektów, zaś komisja kwalifikacyjna odmawia mu wpisu na listę jej członków.
Sprawa nie dotyczy kwestii, czy H. Angerer spełnia określone dyrektywą 2005/36 materialne wymogi pozwalające na wykonywanie zawodu architekta w Niemczech. Chodzi w niej jedynie o to, czy niemieckie organy administracji i sądy mogą zastosować ogólny system uznawania dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji z dyrektywy 2005/36 w niniejszym przypadku, czy też może temu stać na przeszkodzie brzmienie art. 10 dyrektywy 2005/36.