Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Wathelet przedstawione w dniu 15 maja 2014 r. - Ilie Nicolae Nicula przeciwko Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Sibiu i Administraţia Fondului pentru Mediu. - Sprawa C-331/13., sygn. C-331/13
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MELCHIORA WATHELETA
przedstawiona w dniu 15 maja 2014 r.(1)
Sprawa C-331/13
Ilie Nicolae Nicula
przeciwko
Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Sibiu,
Administraţia Fondului pentru Mediu
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
złożony przez Tribunalul Sibiu (Rumunia)]
Zwrot podatku niezgodnego z prawem Unii - Ograniczenie kwoty zwrotu z powodu zmiany uregulowań krajowych
I - Wprowadzenie
1. Niniejsza sprawa jest jedną z wielu rumuńskich spraw dotyczących zgodności podatku od zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy silnikowe z art. 110 TFUE(2). W szczególności powstaje w jej ramach pytanie, czy rumuńskie organy podatkowe mają prawo zatrzymać tytułem nowego podatku o tym samym charakterze i przedmiocie, nazywanego „opłatą środowiskową”, kwoty pobrane tytułem podatku od zanieczyszczeń niezgodnego z prawem Unii.
II - Ramy prawne
A - Prawo Unii
2. Artykuł 110 TFUE stanowi:
„Żadne państwo członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe.
Ponadto żadne państwo członkowskie nie nakłada na produkty innych państw członkowskich podatków wewnętrznych, które pośrednio chronią inne produkty”.
W wyroku Tatu (EU:C:2011:219) Trybunał dokonał wykładni tego artykułu orzekając, że „stoi on na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie podatku od zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy samochodowe, pobieranego przy pierwszej rejestracji pojazdu w tym państwie członkowskim, jeżeli ten przepis podatkowy zostaje ukształtowany w sposób zniechęcający do wprowadzania do ruchu w tymże państwie członkowskim pojazdów używanych nabytych w innych państwach członkowskich, nie zniechęcając równocześnie do nabywania na rynku krajowym pojazdów używanych w tym samym wieku i o takim samym stopniu zużycia”().