Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 24 października 2013 r. - T-Mobile Austria - Sprawa C-616/11

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MELCHIORA WATHELETA

przedstawiona w dniu 24 października 2013 r.(1)

Sprawa C‑616/11

T-Mobile Austria GmbH

przeciwko

Verein für Konsumenteninformation

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria)]

Zbliżanie ustawodawstw - Usługi płatnicze - Ogólny zakaz poboru opłat manipulacyjnych za korzystanie z instrumentu płatniczego - Umowa między operatorem telefonii cyfrowej a osobami prywatnymi





I -    Wprowadzenie

1.        Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy uprawnienia państw członkowskich, ustanowionego przez art. 52 ust. 3 dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającej dyrektywy 97/7/WE, 2002/65/WE, 2005/60/WE i 2006/48/WE i uchylającej dyrektywę 97/5/WE(2) (zwanej dalej „dyrektywą”), do wprowadzenia zakazu pobierania opłat za korzystanie z danego instrumentu płatniczego lub ograniczenia tego prawa znanego pod angielskim terminem „surcharging”.

2.        W przypadku pobierania opłat („surchargingu”), przedsiębiorstwa będące odbiorcami płatności obciążają opłatami swoich klientów-płatników za korzystanie z danego instrumentu płatniczego. Praktyka ta ma na celu przerzucenie na klienta-płatnika kosztu korzystania, w szczególności, z kart kredytowych lub kart debetowych.

3.        Pytania skierowane przez sąd odsyłający mają na celu ustalenie, czy przepisy art. 52 ust. 3 dyrektywy mają zastosowanie do spółek telefonii komórkowej, czy przelew środków stanowi instrument płatniczy w rozumieniu dyrektywy oraz czy ogólny zakaz pobierania opłat przez odbiorcę płatności, obowiązujący w Republice Austrii jest zgodny z przepisami tego artykułu.

II - Ramy prawne

A -    Prawo Unii

4.        Artykuł 1 dyrektywy przewiduje:

„1. Niniejsza dyrektywa ustanawia przepisy, zgodnie z którymi państwa członkowskie wyróżniają sześć następujących kategorii dostawców usług płatniczych:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00