Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego - 21 marca 2013 r. - Zjednoczone Królestwo przeciwko Radzie - Sprawa C-431/11

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 21 marca 2013 r.(1)

Sprawa C‑431/11

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

przeciwko

Radzie Unii Europejskiej

Stosunki zewnętrzne - Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego - Planowana zmiana załącznika VI (Zabezpieczenia społeczne) i protokołu 37 do porozumienia EOG - Objęcie Europejskiego Obszaru Gospodarczego systemem rozporządzenia nr 883/2004 - Decyzja Rady 2011/407/UE dotycząca stanowiska Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG - Wybór właściwej materialnej podstawy prawnej - Artykuł 48 TFUE, art. 79 ust. 2 lit. b) TFUE albo art. 217 TFUE





I -    Wprowadzenie

1.        Na jakiej podstawie prawnej Unia Europejska może objąć państwa trzecie swoim wewnętrznym prawodawstwem socjalnym? Ta wrażliwa politycznie kwestia jest centralnym punktem niniejszej sprawy, toczącej się pomiędzy Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej a Radą Europejską. Obie strony popierane są przez interwenientów.

2.        Przyczyną powstania tego sporu było objęcie Europejskiego Obszaru Gospodarczego nowymi wewnętrznymi przepisami prawa Unii dotyczącymi koordynacji systemów zabezpieczeń społecznych w drodze decyzji Wspólnego Komitetu EOG. W tym celu Rada przyjęła decyzją 2011/407/UE(2) stanowisko Unii, przyjmując za podstawę prawną przepisy dotyczące swobodnego przepływu pracowników w ramach europejskiego rynku wewnętrznego, a dokładnie art. 48 TFUE.

        Decyzja ta została zaskarżona przez Zjednoczone Królestwo w drodze niniejszej skargi o stwierdzenie nieważności. Przeciwnie do poglądu Rady i Komisji Zjednoczone Królestwo, popierane przez Irlandię, jest zdania, że powołane powinny zostać nie przepisy dotyczące swobody przepływu pracowników, lecz przepisy dotyczące praw obywateli państw trzecich w ramach przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a dokładnie art. 79 ust. 2 lit. b) TFUE.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00