Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 22 marca 2012 r. - McDonagh - Sprawa C-12/11
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
YVES’A BOTA
przedstawiona w dniu 22 marca 2012 r.(1)
Sprawa C‑12/11
Denise McDonagh
przeciwko
Ryanair Ltd
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Dublin Metropolitan District Court (Irlandia)]
Transport lotniczy - Odszkodowanie i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład i odwołania lub dużego opóźnienia lotu - Pojęcie nadzwyczajnych okoliczności w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 261/2004 - Erupcja wulkanu powodująca zamknięcie przestrzeni powietrznej
1. Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym stwarza Trybunałowi okazję do doprecyzowania zakresu zobowiązania do zapewnienia opieki pasażerom samolotu, ciążącego na przewoźnikach lotniczych na podstawie art. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 261/2004(2).
2. Artykuł 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 261/2004 przewiduje, że w przypadku odwołania lotu pasażerowie, których to odwołanie dotyczy, mają prawo do odszkodowania od obsługującego przewoźnika lotniczego zgodnie z art. 9 tego rozporządzenia. Przewoźnik lotniczy jest zobowiązany dopełnić tego obowiązku nawet w przypadku, gdy odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.
3. Niniejsza sprawa wpisuje się w kontekst erupcji wulkanu Eyjafjallajökull, która miała miejsce od marca do maja 2010 r. na Islandii i która spowodowała zamknięcie przestrzeni powietrznej, co pociągnęło także za sobą odwołanie ponad 100 000 lotów i dotknęło niemalże 10 mln pasażerów linii lotniczych.
W tej sprawie pytanie dotyczy zasadniczo kwestii, czy przewoźnik lotniczy powinien zostać zwolniony z ciążącego na nim zobowiązania do zapewnienia opieki pasażerom, w przypadku gdy ich lot został odwołany wskutek zamknięcia przestrzeni powietrznej z powodu erupcji wulkanu. Innymi słowy, czy takie zdarzenie jak zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek erupcji wulkanu Eyjafjallajökull wchodzi w zakres pojęcia „nadzwyczajne okoliczności” w rozumieniu rozporządzenia nr 261/2004, zobowiązując przewoźnika lotniczego do zapewnienia opieki pasażerom, których lot został odwołany zgodnie z art. 5 i 9 tego rozporządzenia, czy mieści się ono w kategorii, która wykracza poza te nadzwyczajne okoliczności, zwalniając tym samym przewoźnika z takiego zobowiązania?