Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego - 3 grudnia 2008 r. - Copad - Sprawa C-59/08
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 3 grudnia 2008 r.(1)
Sprawa C‑59/08
Copad SA
przeciwko
Christian Dior couture SA i in.
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour de cassation (Francja)]
Dyrektywa 89/104/EWG - Prawo znaków towarowych - Wyczerpanie praw właściciela znaku towarowego - Sprzedaż towarów opatrzonych znakiem towarowym z naruszeniem umowy licencyjnej - Sprzedaż w ramach dyskontu - Naruszenie wizerunku znaku towarowego - Brak zgody właściciela znaku towarowego
I - Wprowadzenie
1. Niniejsza sprawa podnosi po raz pierwszy kwestię wpływu umowy licencyjnej na wyczerpanie praw ze znaku. Zbadać należy, w jaki sposób właściciel znaku towarowego może sprzeciwić się temu, by towary opatrzone znakiem towarowym były „sprzedawane za bezcen” w ramach dyskontu, mimo że umowa licencyjna wyraźnie zakazuje licencjobiorcy dokonywania sprzedaży dyskontom. W szczególności chodzi tutaj o kwestię, czy i - w danym przypadku - w jakich okolicznościach reputację produktu ekskluzywnego, jaką może posiadać towar, należy traktować jako cechę jakościową.
II - Ramy prawne
2. Właściwa jest tutaj pierwsza dyrektywa Rady 89/104/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. mająca na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych(2).
3. Artykuł 7 reguluje wyczerpanie praw przyznanych przez znak towarowy:
„1. Znak towarowy nie uprawnia właściciela do zakazania używania tego znaku w odniesieniu do towarów, które zostały wprowadzone do obrotu na terytorium Wspólnoty pod tym znakiem towarowym przez właściciela lub za jego zgodą.
2. Ustęp 1 nie ma zastosowania, jeżeli właściciel ma prawnie uzasadnione powody, aby sprzeciwiać się dalszemu obrotowi towarami, szczególnie w przypadku gdy stan towarów zmienił się lub pogorszył po wprowadzeniu ich do obrotu”.
Artykuł 8 określa wpływ licencji na używanie znaków towarowych: