Opinia rzecznika generalnego Poiares Maduro przedstawiona w dniu 24 kwietnia 2008 r. - ASM Brescia SpA przeciwko Comune di Rodengo Saiano. - Sprawa C-347/06., sygn. C-347/06
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
M. POIARESA MADURA
przedstawiona w dniu 24 kwietnia 2008 r.(1)
Sprawa C‑347/06
ASM Brescia SpA
przeciwko
Comune di Rodengo Saiano
[Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale amministrativo regionale per la Lombardia sezione staccata di Brescia (Włochy)]
Rynek wewnętrzny gazu ziemnego - Automatyczne przedłużenie koncesji na zarządzanie usługami publicznych i dystrybucję gazu
1. Skuteczność, a nawet zasada praworządności, prawa wspólnotowego mogą kolidować z wymogami pewności prawa. Zatem wynikające z nich wymogi mogą wiązać się z potrzebą pogodzenia lub arbitrażu rozbieżnych interesów, które są z nimi związane. O ile poszukiwanie tej równowagi jest operacją delikatnej natury już w przypadku konfliktu między dwoma przepisami wspólnotowymi, jest ono jeszcze trudniejsze, gdy w grę wchodzi przepis wspólnotowy i krajowy. Zasada pierwszeństwa nie jest bowiem zawsze najbardziej przydatnym narzędziem dla rozstrzygnięcia tego ewentualnego konfliktu, jako że zasada pewności prawa, będąc zasadą ogólną, wspólną dla większości krajowych porządków prawnych, jest również zasadą ogólną prawa wspólnotowego. Innymi słowy przedstawione pytania prejudycjalne wymagają refleksji co do zakresu przewidzianych prawem wspólnotowym obowiązków w ramach doprowadzenia do zgodności sprzecznych z nim przepisów prawa krajowego.
W tym kontekście występują pytania prejudycjalne przedstawione przez Tribunale amministrativo regionale per la Lombardia sezione staccata di Brescia (Włochy) (zwany dalej „TAR”). Sąd krajowy zwraca się zasadniczo do Trybunału o rozstrzygnięcie w przedmiocie konsekwencji zasad równości traktowania, niedyskryminacji i przejrzystości, wynikających z art. 43 WE i 49 WE, oraz dyrektywy 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej dyrektywę 98/30/WE() (zwanej dalej „dyrektywą 2003/55”), dla koncesji na dystrybucję gazu ziemnego udzielonych pierwotnie bez przeprowadzenia jakiegokolwiek postępowania przetargowego. Przedstawiając problem bardziej szczegółowo, postępowanie przed sądem krajowym dotyczy ustawodawstwa wewnętrznego wprowadzającego okres przejściowy, dwukrotnie przedłużony, zmierzający do doprowadzenia do wcześniejszego zakończenia obowiązywania tych koncesji, w celu dostosowania się do wymogów prawa wspólnotowego.