Opinia rzecznika generalnego Ruiz-Jarabo Colomer przedstawiona w dniu 23 stycznia 2007 r. - Merck Genéricos - Produtos Farmacuticos Ld przeciwko Merck & Co. Inc. i Merck Sharp & Dohme Ld. - Sprawa C-431/05., sygn. C-431/05
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
DÁMASA RUIZA-JARABA COLOMERA
przedstawiona w dniu 23 stycznia 2007 r.(1)
Sprawa C‑431/05
Merck Genéricos-Produtos Farmacęuticos L.da
przeciwko
Merck & Co. Inc.
i
Merck Sharp & Dohme L.da
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supremo Tribunal de Justiça (Portugalia)]
Porozumienie ustanawiające Światową Organizację Handlu - Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS) - Właściwość Trybunału - Bezpośrednia skuteczność
I. Wprowadzenie
1. Umowy mieszane opisano jako umowy, które w nieunikniony sposób stwarzają problemy, z uwagi na to, że są one wykorzystywane do budowy rzeczywistości politycznej, która ze swej natury jest również skomplikowana(2). Odesłanie prejudycjalne, z jakimi wystąpił Supremo Tribunal de Justiça (portugalski sąd najwyższy), ukazuje wyraźnie tę złożoność za pomocą dwóch paradoksalnie zwięzłych pytań, choć łatwych w lekturze i odbiorze, to jednak posiadających ładunek emocjonalny ukrytych sprzeczności, które ze względu na ich nieuchronność ponownie się pojawiają.
2. Kontekst tej sprawy jest doskonale znany, jako że chodzi o porozumienie TRIPS, które jest jednym z porozumień zawartych w 1994 r. w ramach Światowej Organizacji Handlu(3). Chociaż sprawa ta dotyczy po raz kolejny właściwości Trybunału Sprawiedliwości do dokonania wykładni konkretnej normy i jej ewentualnej bezpośredniej skuteczności, to zawiera ona element nowości w stosunku do spraw poprzednich ze względu na to, że odesłanie dotyczy nie prawa znaków towarowych, lecz patentów.
Z tego względu należy przeprowadzić pogłębioną analizę argumentów przedstawianych w ramach pierwszego z powyższych obszarów, aby stwierdzić, czy wystarczy dokonać ich adaptacji, czy należy dostosować je w bardziej zasadniczy sposób, czy też w końcu wymagają one całkowitej zmiany. W każdym przypadku należy podkreślić istotne konsekwencje praktyczne wynikające z tego orzecznictwa, które tak zmieniło sposób prowadzenia wspólnotowej polityki zewnętrznej, że w szczególności unika się negocjowania umów mieszanych().