Opinia rzecznika generalnego Sharpston przedstawiona w dniu 25 stycznia 2007 r. - Optimus - Telecomunicaçes SA przeciwko Fazenda Pública. - Sprawa C-366/05., sygn. C-366/05
OPTIMUS - TELECOMUNICAÇŐES PRZECIWKO FAZENDA PUBLICA
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 25 stycznia 2007 r.(1)
Sprawa C‑366/05
Optimus - Telecomunicaçőes SA
przeciwko
Fazenda Pública
Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy Rady 69/355/EWG dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału - Podwyższenie kapitału zwolnione od podatku kapitałowego przed przystąpieniem - Zgodność z prawem późniejszego wprowadzenia podatku kapitałowego
1. W niniejszej sprawie Supremo Tribunal Administrativo (portugalski najwyższy sąd administracyjny) zwraca się do Trybunału o wykładnię art. 7 ust. 1 dyrektywy Rady 69/335(2) dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, w brzmieniu wynikającym z dyrektywy Rady 85/303/EWG(3). Przepis ten zobowiązuje państwa członkowskie do zwolnienia od tego rodzaju podatków określonych czynności gromadzenia kapitału. Sąd portugalski pyta, czy art. 7 ust. 1 powinien być interpretowany zawężająco i czy zakazuje on państwom członkowskim ponownego wprowadzenia opłaty skarbowej od szczególnych rodzajów czynności, które na mocy prawa krajowego były od tej opłaty zwolnione w dniu 1 stycznia 1984 r.
Właściwe przepisy
Dyrektywa 69/335
2. Motyw pierwszy dyrektywy 69/335 odwołuje się do celu traktatu, jakim jest wspieranie swobodnego przepływu kapitału, aby stworzyć unię gospodarczą o cechach podobnych do cech rynku krajowego.
3. Motyw drugi dyrektywy 69/335 stanowi, że obowiązujące obecnie w państwach członkowskich podatki pośrednie od gromadzenia kapitału powodują nierówne traktowanie, podwójne opodatkowanie i dysproporcje, które zakłócają swobodny przepływ kapitału i które powinny zostać usunięte w drodze harmonizacji przepisów.
4. W motywie szóstym i siódmym dyrektywy 69/335 stwierdza się, że podatek od gromadzenia kapitału w ramach wspólnego rynku powinien być pobierany tylko raz na równym poziomie we wszystkich państwach członkowskich oraz że jego struktura i stawki powinny być ujednolicone. Wreszcie motyw ósmy przewiduje zniesienie wszelkich innych podatków pośrednich o takich samych cechach jak jednolity podatek kapitałowy.