Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawiona w dniu 15 lutego 2007 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Greckiej. - Sprawa C-178/05., sygn. C-178/05

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 15 lutego 2007 r.(1)

Sprawa C‑178/05

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Republice Greckiej

Dyrektywa 69/335/EWG - Podatki pośrednie - Gromadzenie kapitału - Przeniesienie siedziby statutowej spółki - Zwolnienie od podatku kapitałowego spółdzielni rolniczych oraz współwłasności statków, konsorcjów żeglugi i spółek żeglugi





I -    Wprowadzenie

1.     W niniejszym postępowaniu dotyczącym uchybienia zobowiązaniom wynikającym z traktatu Komisja zarzuca Republice Greckiej brak dokonania prawidłowej transpozycji dyrektywy 69/335/EWG dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału(2) (zwanych dalej „podatkiem kapitałowym”).

2.     Zdaniem Komisji, po pierwsze, greckie przepisy, które regulują opodatkowanie przeniesienia siedziby spółek kapitałowych na terytorium Grecji, naruszają postanowienia tej dyrektywy.

3.     Po drugie, Komisja uważa przepisy greckie, zgodnie z którymi spółdzielnie rolnicze i ich stowarzyszenia oraz konsorcja, jak również współwłasność statków, konsorcja żeglugi i spółki żeglugi każdego rodzaju są zwolnione od podatku kapitałowego, za niezgodne z dyrektywą 69/335.

II - Ramy prawne

A -    Dyrektywa 69/335

4.     Pierwotny cel dyrektywy został wskazany w motywie drugim:

„[O]bowiązujące obecnie w państwach członkowskich podatki pośrednie od gromadzenia kapitału, to znaczy podatki naliczane od wkładu kapitałowego do spółek i przedsiębiorstw oraz opłata stemplowa od papierów wartościowych powodują nierówne traktowanie, podwójne opodatkowanie i dysproporcje, które zakłócają swobodny przepływ kapitału, i dlatego powinny zostać usunięte w drodze ujednolicenia”.

5.     Dodatkowe cele dyrektywy i ich geneza zostały wskazane w motywie drugim i trzecim dyrektywy zmieniającej 85/303(3):

„[K]onsekwencje gospodarcze podatku kapitałowego są niekorzystne dla łączenia i rozwoju przedsiębiorstw; takie konsekwencje są szczególnie szkodliwe przy obecnej koniunkturze gospodarczej, w której istnieje potrzeba uznania wspierania inwestycji za nadrzędny priorytet;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00