Opinia rzecznika generalnego Trstenjak przedstawiona w dniu 13 grudnia 2007 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Portugalskiej. - Sprawa C-265/06., sygn. C-265/06
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
VERICY TRSTENJAK
przedstawiona w dniu 13 grudnia 2007 r.(1)
Sprawa C‑265/06
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Portugalskiej
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Artykuł 226 WE - Swoboda przepływu towarów - Środki o skutku równoważnym - Naruszenie art. 28 WE i 30 WE oraz art. 11 i 13 porozumienia EOG - Krajowe przepisy, które zakazują nanoszenia barwnych folii na szyby pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu osób lub towarów - Ograniczenie ze względu na porządek publiczny oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego - Proporcjonalność
I - Wprowadzenie
1. Komisja Wspólnot Europejskich wniosła na podstawie art. 226 WE skargę o stwierdzenie, że Republika Portugalska, przyjmując przepisy, które zakazują nanoszenia barwnych folii na szyby pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu osób lub towarów, uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 28 WE i 30 WE oraz art. 11 i 13 porozumienia z dnia 2 maja 1992 r. o Europejskim Obszarze Gospodarczym(2) (zwanego dalej „porozumieniem EOG”).
II - Ramy prawne
Prawo wspólnotowe
1. Pierwotne prawo wspólnotowe
2. Artykuł 28 WE zakazuje między państwami członkowskimi ograniczeń ilościowych w przywozie oraz wszelkich środków o skutku równoważnym.
3. Zgodnie z art. 30 WE dopuszczalne są zakazy lub ograniczenia przywozowe między państwami członkowskimi, które są uzasadnione w szczególności względami bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony zdrowia i życia ludzi, o ile nie stanowią one środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu wewnątrzwspólnotowym.
2. Dyrektywy 2001/92/WE i 92/22/EWG
4. Dyrektywa 2001/92/WE() (zwana dalej „dyrektywą 2001/92”) służy dostosowaniu do postępu technicznego dyrektywy Rady 92/22/EWG w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz dyrektywy Rady 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep.