Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Stix-Hackl przedstawiona w dniu 22 czerwca 2006 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Irlandii. - Sprawa C-216/05., sygn. C-216/05
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
CHRISTINE STIX‑HACKL
przedstawiona w dniu 22 czerwca 2006 r.(1)
Sprawa C‑216/05
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Irlandii
Postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 85/337/EWG - Ocena skutków dla środowiska - Konsultacja z ludnością - Pobieranie opłat administracyjnych
I - Wprowadzenie
1. W niniejszej sprawie Komisja Wspólnot Europejskich wnosi do Trybunału o stwierdzenie, że wprowadzając za pełny i rzeczywisty udział ludności w niektórych procedurach oceny skutków dla środowiska opłatę za udział(2), Irlandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 6 oraz 8 dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko(3), zmienionej dyrektywą Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r.(4) (zwanej dalej „dyrektywą 85/337”).
2. Dyrektywa 85/337 nie zawiera żadnego przepisu pozwalającego na pobieranie opłaty administracyjnej, takiej jak ta pobierana w niniejszym przypadku w Irlandii w toku procedury oceny skutków dla środowiska z tytułu udziału ludności w procedurze konsultacyjnej. O ile uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego podnoszone w przedmiotowym postępowaniu należy zbadać w odniesieniu do dyrektywy 85/337, o tyle nasuwa się ogólniejsze pytanie, w jakim zakresie państwa członkowskie mają prawo do pobierania opłat administracyjnych w ramach krajowego postępowania administracyjnego, wszczętego lub prowadzonego na podstawie regulacji wspólnotowych.
II - Ramy prawne
A - Dyrektywa 85/337
3. Dyrektywa 85/337 stanowi, że przed wykonaniem niektórych prac lub innych interwencji w otoczeniu naturalnym przeprowadzana jest ocena ich skutków na środowisko.
4. Artykuł 6 dyrektywy 85/337 stanowi:
„1. Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki, aby zapewnić władzom, których może dotyczyć to przedsięwzięcie z powodu ich szczególnej odpowiedzialności w odniesieniu do środowiska, możliwość wyrażenia swojej opinii na temat informacji dostarczonych przez wykonawcę i wniosku o zezwolenie na inwestycję. W tym celu państwa członkowskie wyznaczają władze, które są konsultowane [z którymi przeprowadzane są konsultacje] albo w sposób ogólny, albo [w odniesieniu] do poszczególnych przypadków. Informacje zebrane zgodnie z art. 5 są przekazywane tym władzom. Państwa członkowskie ustanawiają szczegółowe regulacje dotyczące tych konsultacji.